Porsches äldsta 911 visas för första gången
By Mattias Rabe
På Frankfurts bilsalong hösten 1964, närmare bestämt den 12 till 22 september det året, stod Porsche för salongens absolut största nyhet (förlåt Mercedes 600 (W100) och andra fina bilar) i och med att de visade upp 356:ans efterträdare 901. Nej, det är inget skrivfel. Modellen hette då 901. En bit in i produktionsfasen bytte modellen namn till
Mer eller mindre en rishög när den hittades.
Nu kan Porsche Museum stolt visa upp sin äldsta 911 någonsin, en röd fin bil som byggdes hösten 1964 då modellen fortfarande hette 901 (och även om produktionen hette 901 kom bilen att heta 911 när den rullade ut till kunden). Denna bil är alltså en äkta 901.
Som vi ser på bilderna här är den i yppersta toppskick, men så har den inte alltid sett ut, något vi även kan se på bilderna. Bilen hittades ”i en lada” i samband med produktionen av en dokusåpa. Museet kontaktades och visade genast intresse när de hörde att det rörde sig om chassinummer 300 057, det vill säga den 57:e tillverkades 901/911 någonsin. I ”ladan” stod även en 911 L från 1968 som köptes för motsvarande 143 700 kronor och som kommer att förbli otvättad och orörd (är det förresten en slump att just nu när denna artikel skrivs så ligger eurokursen på 9,911 kronor?). Men det är 901 som är ögonstenen av de båda, den köptes in för motsvarande 1 060 500 kronor. Den lämnades alltså inte orörd utan återställdes till ursprungligt skick.
En tre år lång totalrenovering…
Efter tre år är arbetet med restaureringen färdigt. Porsches ”avdelning för återvinning” strippade ner bilen totalt, gav den ett kemiskt bad för att få bort rost och all färg och påbörjade därefter det långa arbetet med att återge den sin forna glans. Nya mattor, stolar, instrument, chassi- och drivlinedetaljer …
Läs mer här: Porsches äldsta 911 visas för första gången