Premiär för Audis första svenska bilhall med VR-teknik

By Erik Inge

Tillval, utrustningsnivåer och olika konfigurationsmöjligheter. Vi vet alla hur det är att planera ett nybilsköp: man sitter hemma framför datorn och klickar mellan olika ”val” som man i vissa fall knappt vet vad de gör för skillnad.
Möjligheten att skräddarsy sitt köp är en frihet i sig, men kan också leda till en hel del huvudbry.

Men snart kan den tiden vara förbi – i alla fall om du frågar Audi.
I helgen är det nämligen premiär för tillverkarens första bilhall i Sverige utrustad med VR-glasögon. VR står för virtual reality, eller virtuell verklighet som det heter på svenska.

För den som tycker det låter bekant så har vi skrivit om Audis VR-satsning tidigare, tillverkaren testade en betaversion av tekniken i tyska och brasilianska bilhallar redan 2015.

Så hur funkar det?
Jo med hjälp av VR-glasögon kan kunden uppleva sin Audi-bil i 360-grader utifrån och in (i VR). Till grund ligger konstruktionsdata från Audis modellprogram.

Målet med den nya tekniken är helt enkelt att det ska bli lättare att designa sin egen bil:
förutom att uppleva bilen i 3D-grafik interiört och exteriört har kunden möjlighet att prova alla olika ljus- och ljudeffekter, ja till och med välja miljö och tidpunkt på dagen med olika ljusförhållanden.

Audis VR-glasögon har också ett röntgenläge som gör att man kan syna bilens grundkonstruktion.

För att klara dessa uppgifter har Audi tagit fram en egen grafikmotor tillsammans med Zerolight, och i framtiden är det tänkt att man även ska kunna testa tillval som vanligtvis bara går att pröva under provkörning, exempelvis Audis Matrix LED-ljus i mörker.

Först ut i Sverige med Audis VR-teknik blir Svenstigs bil i Halmstad. Enligt Audi själva kommer fler bilhandlare följa efter redan i år.

Läs mer här: Premiär för Audis första svenska bilhall med VR-teknik

kommentarer