Provkörning av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Det här är nytt!
Motorn
Värstingversionen av Stelvio satte banrekord för suvar på tyska Nürburgring med tiden 7 minuter, 51 sekunder och sju tiondelar. Åtta sekunder snabbare än Porsche Cayenne Turbo som var den tidigare rekordhållaren. Motorn är (nästan) densamma som flåsar upp prestandan i Giulia 2,9T V6 men modifierad för fyrhjulsdrift.
Kolfiber
Interiören består till stor del av kolfiber. Lätt och lyxigt.
Bilen verkar känna sig lika hemma i kläderna här som på
Märklig känsla att köra en relativt hög suv genom kurvorna med lätt skrikande däck utan att karossen kränger märkbart.
Uppe vid basecamp står en luggsliten Ferrari 458 i arabiskt bruksskick, troligen tillhör den ägaren av ”korvkiosken” som serverar lättare lunch och tilltugg. Jag trycker i mig en kycklingrulle och vänder nedåt. Det är nu bromsarna sätts på hårda prov när nästan två ton suv i full kareta ska reducera farten inför hårnålarna. Ingen avmattningstendens och väldigt lättdoserade. Vänder igen och kör uppåt. Nästan ingen trafik och en hel del öppna kurvor som tillåter att jag genar och kan hålla farten uppe.
Motorn är samma 2,9-liters V6:a på 510 hästkrafter som sitter i Giulia, men ändå inte riktigt. Vår webbredaktör Mattias Rabe skrev på interwebz att motorn är utvecklad av Ferrari men det är en sanning med modifikation. Mannen, myten, motorlegenden Leonardo Guinci jobbade i sex år för Ferrari men gick över till Alfa Romeo 2013.
Mycket kolfiber och en i övrigt fräck design. Åttaväxlad ZF trycker i växlarna vänligt eller hårt beroende på inställning via DNA-vredet.
Där fick han uppdraget att utveckla en potent V6-motor till Alfa Giulia. För att motorn ska passa i fyrhjulsdrivna Stelvio krävdes dock en del ombyggnad. Undre delen av motorblocket är fäste för främre differentialen och axeln till vänster framhjul går rakt igenom blocket. Dessutom är turbosnurrorna flyttade vilket kräver andra avgasgrenrör. Även i den bakre …
Läs mer här: Provkörning av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio