Provkörning av Audi A4 Avant g-tron 2,0 TFSI S tronic
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
Lång räckvidd
Den kombinerade räckvidden på gas och bensin är 95 mil.
E-gas
Audi framställer sin egen, så kallade e-gas som är koldioxidneutral.
Mindre bagage
Gastankarna stoppas in under bagageutrymmet och gör att reservhjulet får maka på sig.
Nu lanserar Audi två nya gasmodeller – A4 Avant och A5 Sportback, båda med tilläggsbeteckningen g-tron. Tajmingen kan tyckas märklig eftersom trenden under de senaste åren har varit den motsatta – biltillverkarna plockar snarare bort än lägger till gasdrivna modeller. Dessutom ser försäljningsstatistiken dyster ut. Det såldes många miljöbilar i Sverige i fjol men endast 6,5 procent av dem var gasbilar. Hittills i år är andelen nere på 4,7 procent.
Den bäst säljande gasbilen hittills i år är Volkswagen Golf TGI Bluemotion med 361 sålda exemplar. Tajmingen kan som sagt vara dålig, men den kan också vara perfekt. Spelplanen ligger öppen för Audi och konkurrensen är svag. Audis närmaste konkurrenter BMW och Mercedes har till exempel inga gasdrivna bilar i samma storleksklass som A4 Avant och A5 Sportback. Här i München är det ingen som höjer på ögonbrynen för att man kör en gasbil. Medan vi i Sverige har drygt 150 tankställen för fordonsgas finns det över 900 i Tyskland, och
den siffran kommer inom de närmaste åren att mer än dubblas. Att tanka gas är inga problem, varken i Sverige eller Tyskland, och att köra på gasen är inte heller några problem.
Fakta: Det här är e-gas
Audi producerar sin egen fordonsgas vid en anläggning i Werlte i nordvästra Tyskland. Här används förnybar el för att spjälka vatten till väte och syre i en process som kallas elektrolys. Vätet får sedan reagera med koldioxid som hämtas från en närliggande biogasanläggning där koldioxid bildas som en restprodukt. När vätet reagerar med koldioxiden bildas metangas som är kemiskt identisk med naturgas. I Werlte produceras årligen cirka 1 000 …
Läs mer här: Provkörning av Audi A4 Avant g-tron 2,0 TFSI S tronic