Provkörning av Audi A8 L 55 TFSI quattro
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
Mildhybrid
Alla drivlinor i nya A8 kommer att ha den så kallade mildhybridtekniken som förlitar sig på 48-voltsystemet.
Självkörande
Som första serieproducerade bil har A8 teknik för autonom körning i nivå 3.
Aktiv fjädring
Nytt fjädringssystem som läser av vägen framför bilen och styr luftfjädringen. OLED. Nya A8 är först med bakljus med OLED-teknik.
De senaste generationerna Mercedes S-klass och BMW 7-serie har visat hur fort det rör sig i det yttersta toppskiktet – plötsligt uppfattades den en gång så hypermoderna Audi A8 som stenåldersmässig. Men nu är det omvända roller! Nu är det A8 som är färskast. I lyxlimpornas segment är teknikhetsen total, alla ska vara först med det senaste och det blir mer än tydligt när Audi visar upp helt nya A8 här i Valencias hamnområde. Vi ska snart ut på riktiga vägar men först vill Audi försäkra sig om att budskapet om den nya bilens teknikövertag har hamrats in i huvudena på oss motorreportrar.
Tekniktörstiga Erik vägrar låta sig imponeras av nya Audi A8 och visar detta övertydligt med armarna i en klassisk ”Domus-pose”.
Vi får köra A8 på en speciellt utsnitslad bana och i passagerarstolen sitter en ingenjör som smattrar ur sig teknikpropaganda: ”Känner du hur stor skillnad bakhjulsstyrningen gör? Och nu, känner du hur fint den aktiva fjädringen smyger över farthindren? Nu då, känner du hur snabbt motorn stängs av och startas med mildhybridtekniken? Och titta här när systemet märker att bilen kommer att bli påkörd i sidan, då höjer den fjädringen automatiskt!” Det blir lätt utmattande att prata med ingenjörerna som har konstruerat nya A8. Det är så mycket ny teknik att det blir svårt att ta in.
3 frågor
Oguz Eksi – drivlineingenjör.
Vad är KoVoMo?
– Det är samlingsnamnet för koncernens nya V-motorer. Porsche har ansvarat för utvecklingen av V8-motorerna medan vi på Audi har tagit fram de …
Läs mer här: Provkörning av Audi A8 L 55 TFSI quattro