Provkörning av Audi RS4 Avant
Det här är nytt!
Motor
Nya generationen av RS4 Avant går tillbaka till rötterna och har nu en vridmomentsstinn 2,9 liter TFSI biturbo V6.
Dragkrok
För första gången går Audi RS4 Avant att beställa med dragkrok.
Insidan
Nya RS4 har fått en uppdaterad interiör fullproppad med teknik.
Mitt under rådande debatt om miljözoner, dieselsanktioner, elbilar och laddhybrider kliver jag på ett flygplan för att gå mot strömmen. Landar gör jag 300 mil bort i södra Spanien, närmare bestämt i Malaga, där jag välkomnas av spektakulära bergsmassiv och framför allt – av nya Audi RS4 Avant. Audi Sports familjeträd växer och grenarna blir allt fler och vi har nu nått fram till den fjärde generationen av RS4 Avant med internkod B9.
På slingriga vägar kring Malaga får nya Audi RS4 Avant bekänna färg för första gången.
Audi la redan år 1994 grunden till ett helt nytt segment med lanseringen av Audi RS2 Avant. Det var en femsitsig bil med ett fullt godkänt bagageutrymme men som även hade prestanda i klass med en tvåsitsig sportbil. I dag är det ett utbrett fenomen med familjebilar som har pulver nog att skämma ut sportbilar när trafikljuset slår om till grönt. Nya RS4 är verkligen inget undantag. Under huven finns en V6:a på 2,9 liter som, likt sin V8-försedda föregångare, producerar 450 hästkrafter.
Likheterna tar egentligen slut där. Den nyutvecklade motorn, som återfinns i syskonet RS5 och även i Porsches Panamera, är försedd med dubbelturbo och hela konstruktionen väger in på 182 kg (31 kg mindre än V8:an). Turbon är monterad inuti V:et för att kunna dra nytta av de varma avgaserna och snabbare bygga upp laddtrycket i turbon. Fungerar det då? Svaret på frågan är: Ja, det funkar så bra att man inte funderar över det.
Svarta ovalformade stuprör kommer med sportavgassystemet och kontrasterar fint mot den Misanoröda lacken.
Vid acceleration hinner …
Läs mer här: Provkörning av Audi RS4 Avant