Provkörning av Audi TT RS

By Oskar Krüger

Det här är nytt!

Motor.
I grunden samma motor som tidigare generation men starkare, snålare och lättare.
OLED-bakljus.
Som värdens första serietillverkade bil använder sig TT RS av den nya tekniken.
Virtual Cockpit.
Det digitala mätarkluster som finns i samtliga nya Audi tar även plats i nya TT RS.

För två år sedan lanserades nuvarande generation TT. Nu är jag på före detta Formel 1­­­-­banan Jarama utanför Madrid med helt nya TT RS framför mig. Mycket har hänt jämfört med föregångaren men hjärtat, i form av en rak femma på 2,5 liter med turbo, är kvar. Dock nu ännu mer vässad. Utsidan är rejält tilltuffad med större luftintag och hårdare veck lite överallt. Som världens första serietillverkade bil erbjuds nya TT RS med bakljus med OLED-teknik. Flera lager lövtunna blad läggs på varandra för att bilda ett lågenergikrävande ljus som ser likadant ut från alla vinklar.

Stor spak som växelväljare men TT RS går inte att få med manuell låda.

På förarplats påminns jag om storebror R8. Sittpositionen är låg, startknappen sitter på ratten och skärmen som vanligen sitter på mittkonsolen har flyttats framför ratten. Jag startar motorn och frågan är given, har Audi fått in mera R8-DNA i nya TT RS? Kraften ur den 5-cylindriga motorn är minst sagt imponerande med 400 hästkrafter och 480 Nm som förs vidare genom den sjuväxlade dubbelkopplingslådan och fyrhjulsdriften. Accelerationen från stillastående är våldsam. Med launch control aktiverat varvar motorn upp och när jag släpper bromsen smäller det till och TT RS flyger ur startblocken. Fyrhjulsdriften är verkligen effektiv då 400 hästar släpps lös och hjulen spinner knappt märkbart. TT RS mäktar med 0-100 km/h på 3,7 sekunder, bara en halvsekund långsammare än R8 V10 plus.

Konstigt nog känns motorljudet i TT RS igen en aning från V10:an i R8 trots att motorn är hälften så stor och TT RS har överladdning i

Läs mer här: Provkörning av Audi TT RS

kommentarer