Provkörning av BMW 740Le xDrive iPerfomance

By Hans Hedberg

Det här är nytt!

4 i 7
Fyrcylindrig tvåliters TwinTurbo (30i-motor i grunden) är basen hos 40e-drivlinan.
Affärsklass
I Individual-utförande är 7-serie lyxig som aldrig förr, särskilt i förlängd Lång-version (5,24 meter).
Dingolfing
I en helt nybyggd fabrik på klassisk BMW-mark sätter man samman egna batteripack och elmotorer. Allt för att säkerställa kvaliteten och “leveransen”.
Rolls-Royce
Jo, BMW iPerformance-tekniken kommer exporteras från München till Goodwood för att göra lyxmärket grönare och ännu tystare.

BMW är inne i ett av företagets största tekniska lappkast någonsin. Framtiden säger något helt annat än tidigare sydtyska hävder med rak sexcylindrig motor, bakhjulsdrift och aktiva köregenskaper. Framtiden handlar mer om alternativa bränslen och självkörning – långt ifrån varumärkets ursprungliga kärnvärden. Nu är turen kommen till ­lyxlimpan 7-serie att sortera in sig bland ”Die Grünen”. Elmotor och batteripaket till nya modellen 740e iPerformance tillverkas på klassisk BMW-mark i Dingolfing och här plockar vi också ut värstingen 740Le xDrive iPerformace, vilket innebär förlängt Lang-utförande och med den nya konstanta fyrhjulsdrivningen hämtad från X5 xDrive40e iPerfomance.

Plattan i botten av den mjuktjocka heltäckningsmattan gör att el-Sjuan sätter av rejält.

Innan vi river iväg öppnar vi huven, kikar in under bilen och checkar sladdtillgång samt batteristatus. Hybridtekniken hos 40e iPerfomance-drivlinan är helautomatisk och för den som inte bryr sig är det bara att komma ihåg att plugga in 230-voltssladden så ofta det bara det går. Med snabbladdaren ”BMW Wallbox” laddar man fullt på knappt 2,5 timmar. ”Maskinrummet” avslöjar en hel del om Bayerns nya storhet. Här ska det även finnas plats för V12-bensinmotorer (nya modellen M760i), men drivlinan 40e iPerfomance innebär en tvåliters (!) TwinTurbo-motor kopplad till en elmotor. Det blir dock inte ödsligt under den jättelika motorhuven, täcklock och extra elkopplingar fyller upp så gott det går.

Bensinmotorn levererar 258 hästkrafter.

Bensinmotorn levererar 258 hästkrafter och eDrive-elmotorn 113 hk vilket ger en sammanlagd systemeffekt på 326 hk samt ett vridmoment

Läs mer här: Provkörning av BMW 740Le xDrive iPerfomance

kommentarer