Provkörning av BMW i3s
Det här är nytt!
Elmotor
Nya i3s har starkare elmotor som ger 184 hästkrafter och kapar acctiden till 6,9 sekunder medan toppfarten ökar till 160 km/h.
Räckvidd
Något sämre då batteriet inte fått ökad kapacitet.
Antispinn
Blivit effektivare och reagerar snabbare.
Redan i standardutförande är BMW:s minsta elbil i3 en ganska stötig historia med sin korta hjulbas och stora hjul. Men många andra saker uppväger den relativa obekvämligheten. Hur den ser ut, hur den är byggd, dess helt acceptabla räckvidd – och relativa snabbhet.
Men det är en ganska kostsam liten rackare. Den billigaste i3 som säljs i Sverige kostar 371 500 kronor och har 170 hästkrafter. Med tvåcylindrig, bensindriven räckviddsförlängare kostar den 407 500 kronor.
Nya i3s är med sina större hjul och hårdare fjädring än stötigare att åka i.
Nu kommer en vassare variant med starkare elmotor på 184 hästkrafter – i3s med ett frånpris av 406 900 kronor, och med räckviddsförlängare 442 600 kronor. Eftersom batterikapaciteten är densamma som i i3 och motorn starkare blir räckvidden en aning sämre. Kanske inte riktigt det man vill när man köper elbil, då räckvidden är viktig. Kanske viktigast av allt. i3s är 20 kilo tyngre, har något sämre luftmotståndsvärde och rullar på bredare och större hjul.
Snygg, futuristisk förarmiljö och inredning där mycket är tillverkat i återvunna material. BMW jobbar mycket med detta, att återanvända havsdumpad plast till exempel.
Räckvidd enligt EU-normen är 28 mil medan räckvidden för i3 enligt samma norm är 29-30 mil. I praktiken, eller i verklig körning kanske det går på ett ut, men har man mer effekt så är det troligt att den används – vilket påverkar räckvidden negativt. Accelerationen 0-100 km/h går enligt fabriken på 6,9 sekunder (7,3 för i3) och toppfarten anges till 160 km/h (150 för i3).
Nu finns i3 i en vassare version med fler hästkrafter, bredare däck och högre pris.
Vad som förbättrats …
Läs mer här: Provkörning av BMW i3s