Provkörning av BMW X2 xDrive20d
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
Nya njurar
X2 är den första BMW-modellen med njurar som är bredare nertill än upptill.
Dubbelkopplingslåda
Bensinmotorerna byter vanlig automatlåda mot sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Fyra BMW-märken
X2 har fler BMW-märken på karossen än alla andra samtida modeller. Ett i fronten, två på C-stolparna och ett på bakluckan.
I takt med att all världens biltillverkare lanserar modell på modell och täpper till även den minsta lilla lucka i modellutbudet har vi börjat ana det. Det behövs inte så många olika bilmodeller. Vi har börjat fråga oss om det kanske är så att bilköparna klarar sig utan en Sportback, en Shooting Brake eller en Gran Coupé som är som en vanlig sedan fast ändå inte. Nu tycks BMW ha bevisat vår tes. Det finns bilmodeller som verkligen inte behövs. BMW X2 är den senaste av dem.
X2 kan utrustas med tre chassivarianter – standard, M Sport och Dynamic Damper Control. Provkörningsbilen är utrustad med den icke adaptiva M Sport-fjädringen som sänker markfrigången 10 mm och gör bilen onödigt hård.
X2 är BMW:s senaste modell i den till synes ständigt växande X-familjen. Men den är inte den sista. I höst toppas utbudet av storklunsen X7 och då kommer BMW att ha en X-modell ända från 1 till 7. Hos BMW är modellutbudet upplagt så att bilar med ojämna siffror är grundmodeller, till exempel 3- och 5-serie. De jämna siffrorna sätts på specialbilarna som baseras på grundmodellerna, till exempel 4-serie som är coupé- och cabrioletversioner av 3-serien. På samma sätt är det med X-bilarna. X6 är en lite fräsigare och mindre praktisk X5.
X2 förhåller sig till X1 på precis samma sätt. Den kan sammanfattas som en lite mindre praktisk, men framför allt dyrare X1. X2 byggs precis som X1 på BMW:s kompakta och skalbara UKL-plattform och de använder likadana drivlinor. Det gör en prismässig jämförelse mellan dem helt …
Läs mer här: Provkörning av BMW X2 xDrive20d