Provkörning av DS 7 Crossback BlueHDi 180
Det här är nytt!
Interiördesign
DS 7 går sin egen väg.
Framhjulsdrift
Suvar i den här prisklassen brukar vara fyrhjulsdrivna, men DS vågar lansera en framhjulsdriven utmanare.
Märket
DS har kapat förtöjningarna till Citroën. DS 7 är den första helt egna modellen i Europa.
DS är PSA:s lyxmärke, en i branschen omdiskuterad satsning som går ut på att skapa en ”Lexus-light” med franska förtecken. Från början gillades de gamla Citroën-baserade modellerna DS
Säkerhetsutrustningen är up-to-date. Det blev fem stjärnor i krocktest hos Euro NCAP.
Greppet är inte nytt. Att lansera en suv i mellanklassens premiumsegment är i dag lika överraskande som en tatuering på en fotbollsspelares överarm. DS 7-designen utmanar heller inte normerna. Den har en jättestor grill, jättehjul, hög midja och små rutor, precis som alla andra suvar. Det skulle i princip lika gärna ha kunnat stå Nissan eller Lexus på bakluckan. Samtidigt vill DS som märke dra växlar på fascinationen för teknikrevolutionären DS från 1955. Underförstått ska DS vara annorlunda, mer ”avant-garde” än konkurrenterna.
I försäljningsbroschyren läser jag att DS är ”den senaste ambassadören för fransk lyx, vilket bevisas av produkternas förfining och kreativitet, av de prestigefulla materialen och av den moderna tekniken”. Ord och inga chansoner. För att förstå vad de menar måste vi öppna dörrarna och kliva in i något som bäst kan liknas vid en fransk boudoir, inrymd i Millennium Falcon. För den karaktär som saknas i den exteriöra designen kompenseras av en interiördesign som avviker tydligt från den germanska mittfåran.
Kupén är ombonad och har definitivt en egen karaktär. Notera elhissarna i mitten.
Provbilen är maxutrustad. Roligast är klockan som snurrar 180 grader när man startar bilen. Andra lyxmärken brukar ståta med schweiziska urmärken, men eftersom DS är haute couture påpekar man stolt att uret är av det välrenommerade franska märket BRM. Citroën-arvet går igen i instrumenteringen. När Citroën CX kom till …
Läs mer här: Provkörning av DS 7 Crossback BlueHDi 180