Provkörning av Ferrari Portofino

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Lättare
Det nya chassit med lättviktsmaterial gör Portofino cirka 80 kg lättare än föregångaren California T.
Starkare
3,9-litersmotorn från California T är i grunden densamma, men nu 40 hk och 5 Nm starkare.
E-diff
Portofino har samma elektriska diffbroms som finns i 488 GTB.

När det blir klart att vi ska provköra Ferrari Portofino börjar kollegans trakasserier. ”Excuse me, is this train going to Portofino?” Det spelar ingen roll hur många gånger han säger det, jag förstår ändå inte. Till slut blir redaktör Marcus Nyberg lite arg och undrar vad jag är för en människa som inte sett Rivierans guldgossar och inte ens vet vem Ruprecht är. Inte du heller? Nej, åttiotalskomedin med Steve Martin och Michael Caine finns nog inte med på listan över 100 filmer man måste se innan man dör, men den har i alla fall hjälpt till att göra den lilla italienska fiskebyn Portofino berömd. Till och med så berömd att Ferrari nu har döpt en modell efter staden.

Trots Ferraris eget prat om att Portofino är en instegsmodell som kan användas som vardagsbil är den inte mycket långsammare än 488 Spider.

Nu är det dags för lansering av Ferrari Portofino och då skulle man ju kunna tycka att det borde ske i just Portofino. Men nej, staden är så liten att den knappast är lämplig för bilar. En liten grupp journalister från olika delar av världen har i stället fraktats hit till Bari i Apulien som utgör den italienska stövelns klack, för att köra nya Portofino som är en helt ny bil. Eller? Portofino är misstänkt lik föregångaren California T och en snabb titt i faktabladet visar stora likheter. Båda bilarna har samma axelavstånd på 267 cm, snarlika spårvidder fram och bak och inte minst samma V8-motor med turboladdning.

Det här är den nya V8-generationen som har utvecklats av Ferrari

Läs mer här: Provkörning av Ferrari Portofino

kommentarer