Provkörning av Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 140

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Ny front
Helt ny framdel ser modernare ut än tidigare. De ska se ut som en ryggsäck fram. Någon som ser detta?
Inredning
Ford har plockat det bästa från Fiesta och det är ett stort kliv framåt för EcoSport.
Fyrhjulsdrift
EcoSport får drivning på alla hjul men inte förrän i sommar (2018). Med reducerad markfrigång…

Ford EcoSport har verkligen inte rosat den svenska marknaden. Nu gör Ford om den och säger att den är ny, men det är den inte. Vi frågade oss förra året vad bilen egentligen­ tillförde, och varför den egentligen blev till. Bara för att segmentet finns? Bilen var bullrig, trött och vinglig på väg. Det var helt enkelt länge sedan det kom en ny bil från Ford som var så dålig, vilket är märkligt med tanke på vad de har åstadkommit med både

Interiören har fått sig ett rejält lyft jämfört med tidigare och liknar Ford Fiesta.

Nu kommer ”nya” EcoSport. Med bland annat ny front kan några kanske tro att den är ny, men den är baserad på exakt samma grund som tidigare. Och förutom utseendet har inte så mycket hänt. Insidan är i varje fall ny med en stor åtta tums bildskärm (Titanium) som tyvärr visar en navigation som är genomusel. Interiören påminner mycket om Fiesta vilket inte är så underligt eftersom det är just Fiesta den är baserad på. Dessvärre ser jag inte motorhuven framför mig. Instrumentpanelen sluttar liksom uppåt. A-stolparna är extremt tjocka och döljer lätt en cyklist eller en gående. De små trekantiga rutorna hjälper inte ett smack. Åtminstone jag har också svårt att hitta en bra körställning.

Det är ingen bra start på provturen och det blir inte mycket bättre. Den ”stora” grejen med EcoSport är dess bagagelucka som öppnar åt sidan. Du öppnar den genom ett handtag i höger bakljus! Bakluckan är tung redan från

Läs mer här: Provkörning av Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 140

kommentarer