Provkörning av Ford Fiesta Titanium 1,0T ­EcoBoost 100

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Motorer
140 hästkrafters 1,0T EcoBoost är en uppskrämd version av den befintliga enliterspjäsen. 1,5 TDCI 120 hk är ny i Fiesta.
Växellåda
En ny sexväxlad låda är standard I 1,0T-modellerna.
Säkerhet
Emergency Assist med autobroms också för fotgängare, vingelvarnare,

Vetefälten sträcker sig betydligt längre än ögonen kan nå i det torra landskapet kring Valladolid, cirka 15 mil nordväst om Madrid. Detta är Spaniens kornbod och skördetröskorna dammar omkring som jättelika vårtbitare över de oändliga fälten. De är i princip de enda fordon man ser.

Att Ford valt denna plats för provkörningen är genialt. Inte en bil på vägarna, utom ett gäng Fiestor. Vägar med långa rakor som förbyts till slingrande, böljande kurvor i det platåskiftande landskapet. Genom små byar där man inte ser en käft, undantaget några gubbar i skuggan vid en bar. Neddragna persienner och luckor för fönstren. De stänger ute värmen som kan gå uppemot 40 grader.

Jonas skänker en tacksamhetens tanke till den som uppfann luftkonditioneringen, liksom till chassiavdelningen hos Ford då nya Fiesta är en riktig kurvkramare.

I dag är det småljummet, bara 33 och jag skänker en tacksamhetens tanke till den som uppfann luftkonditioneringen, liksom till chassiavdelningen hos Ford. Nya Fiesta är en riktig kurvkramare med en balans och avstämdhet som jag tror är svårslagen i denna bilklass. Likaså styrningen med fin känsla och lagom snabbhet. Sanningen att säga så har Ford varit duktiga på det här länge och det är glädjande att de inte slarvat bort det, utan tvärt om – tagit det ett steg vidare.

Plattformen är i princip hämtad från förra modellen men har modifierats på flera punkter, bland annat med nya bussningar, ­fjädrar och stötdämpare, samt styvare hjälpramsinfästningar. En annan nyhet är Electronic Torque Vectoring Control som bromsar innerhjulen vid snabb kurvtagning och därmed för över mer moment till det yttre drivhjulet. Nya Fiesta har fyra millimeter längre

Läs mer här: Provkörning av Ford Fiesta Titanium 1,0T ­EcoBoost 100

kommentarer