Provkörning av Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD
By Oskar Krüger
Det här är nytt!
Infotainment
Det nya infotainmentsystemet heter Sync 3 och är en vidareutveckling på det tidigare, Sync 2. Det är fortfarande en pekskärm och det märks att det är en vidareutveckling på det gamla. Snyggare och lättare att använda!
Det är svårt att hitta bilar som går tyst på svenska vägar. Det är ingen slump att många bilmärken lägger sina provkörningar i vackra länder som Spanien och Portugal. Det är inte bara fint och bra väder – vägarna är dessutom supersläta och knäpptysta. Till och med Volvo lade provkörningen av
Vem trodde att bjässen Ford S-Max skulle imponera genom att vara tyst när vi kör den här i Stockholm?
Vem trodde då att bjässen Ford S-Max skulle imponera genom att vara tyst när vi kör den här i Stockholm? Varken väg-, motor- eller vindljud är påtagligt i motorvägsfart. Tacka framrutan, som har lutning likt supersportbilen Lamborghini Huracán, för det låga vindljudet. Luften glider runt Ford S-Max som vatten runt en gås. Men kraftigt lutad framruta är inte bara guld och gröna skogar. Till skillnad från Huracán är vindrutan i S-Max dubbelt så hög vilket är en stor nackdel för sportbilskänslan.
Kombinationen av att en vindruta är enorm och så pass lutad resulterar i en viss busskänsla. Fram sitter dubbla a-stolpar som stjälper sikten snett framåt men de är bättre utformade i S-Max än hos vissa andra av Fords modeller, framför allt bättre än i Fords största SUV, Edge, som vi testade i nummer 7/2017. Att det är så pass lite vägljud är förvånande då S-Max är en rejäl pjäs med rum för en hel del resonans. När jag åker ensam känns det skönt att lätt göra sig hörd av bilen, ja mycket går faktiskt att styra med hjälp av röststyrning.
Bakändan är tämligen anonym, silvrig lack och mörktonade rutor förstärker …
Läs mer här: Provkörning av Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD