Provkörning av Hyundai i30 N Performance

By Oskar Krüger

Det här är nytt!

N
i30 N är en helt ny modell och aldrig tidigare har en i30 varit så kompetent.
Stötdämparna
i30 N är standard­utrustad med elektroniskt ställbara stötdämpare. Motorn. 250 eller 275 hästar, valet är ditt.
Däck
För första gången har Hyundai däck som är märkta för just Hyundai.

Alla märken vill ha sin egen färg på sina prestandabilar. Så även Hyundai som använder samma färg på nya

Det här är en vardagsbil som är kul att köra. Och det ska bli väldigt spännande att se framtida N-bilar från Hyundai.

Nu står jag i depån till en av Italiens och världens vackraste racingbanor, Autodromo Vallelunga, belägen strax utanför Rom. I ena ändan står Hyundai Motorsport som är på plats för att göra sista testerna på deras i30 TCR-bil, samma reglemente STCC bytte till 2017. TCR-bilen har i grunden samma motor som i30 N men är vässad upp till 350 hästar och har ett väldigt högljutt avgassystem. Med andra ord är racingkänslan på topp när jag hoppar in i i30 N som står i pitlane.

Utvändigt ser den tuff ut, synd bara att kjolpaketet och all annan utvändig plast känns riktigt billig. Bilen har en diffuser på bakre stötfångaren, fast bara för syns skull. Den första märkbara skillnaden interiört i i30 N är två rätt plastiga knappar på ratten som ändrar körlägen.­ Den vänstra styr lägena Normal, Eco och Sport medan den högra används för att lägga i Custom eller det sportigaste läget, N.

Vinge, kjolpaket och röda detaljer skiljer N-modellen från vanliga i30.

Nu är det äntligen dags att ge sig ut på banan. Motorn startar med ett härligt muller och jag märker direkt att den manuella växellådan har bra känsla och precision när jag lägger i ettan. När jag släpper upp kopplingen känner jag att den kunde varit lite mer lik en racingbil

Läs mer här: Provkörning av Hyundai i30 N Performance

kommentarer