Provkörning av Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

By Marcus Nyberg

Det här är nytt!

Design
Fronten har fått klara drag av Kona och Nexo. Bikakemönstrade grillen är ett nytt designmaner.
Head up-display
För första gången i en Hyundai­modell erbjuds projicerad display i vindrutan.
Säkerhet
Många nyheter. Bland annat säkerhetslås som förhindrar att dörren kan öppnas när fordon passerar.

Presentationen och provkörningen startar lämpligt nog vid Hyundai Motorstudio Goyang, ett nybyggt upplevelsecenter som fokuserar på att belysa biltillverkningen och

När Marcus Nyberg ville åka ”norrut” och fika med sin kompis Kim ”nånting” sa sydkoreanerna nej.

Presskonferensen som inleder provkörningen kan minst sagt beskrivas som något spretig. När självklara frågan om när en hybrid ska lanseras ställs kommer svaret blixtsnabbt att det sker vid den första faceliften. Därefter börjar paneldeltagarna diskutera intensivt på koreanska för att sedan landa i ”att det troligtvis sker vid den första faceliften”. Tror dock att vi kan räkna med att hybriden dyker upp om cirka tre år om de följer gängse uppdateringsintervall. Detta kan tyckas märkligt med tanke på Hyundai redan ligger långt framme i utvecklingen av elbilar, se bara på Ioniq och Kona.

Nyheterna är givetvis många, som sig bör det handlar om ett generationsskifte. Nya Santa Fe har på längden vuxit åtta centimeter till 477 cm och kommer inte att erbjudas i Grand-utförande i denna generation. Fem- eller sju-sits går det dock fortfarande att välja mellan. Överhängen har krympt och axelavståndet växt 6,5 centimeter till 276,5 cm vilket ger bättre innerutrymmen. Designen ska andas mer suv-look och bilen ska se mer robust ut. Inspirationskällor har varit Ford Explorer och Toyota Highlander. Grillen har fått ett bikakemönster som även går igen interiört.

Bildskärmen har höjts upp en del för att förarens blick snabbare ska kunna återvända till kör­riktingen. De digitaliserade mätartavlorna är tillval.

När frågestunden rundas av är det dags att ge sig ut i trafiken i Seouls utkanter. Första delen handlar

Läs mer här: Provkörning av Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

kommentarer