Provkörning av Hyundai Tucson 1,6 T-GDI

By Sebastian Fröberg

Det här är nytt!

Växellåda
Tucson har fått en dubbelkopplingslåda som växlar snabbare och förbättrar bränsleekonomin.
Apple CarPlay
Projicera utvalda appar direkt på bilens pekskärm.
Motor
1,6T-GDI, 4-cylindrig turbomotor som producerar 177 hästkrafter. Har funnits med sedan lanseringen av tredje generationens Tucson men en nyhet i tidningen.

Tredje generationen

Ljudnivån är fullt godkänd trots de 19 tum stora hjulen som sitter monterade på bilen. Förarmiljön är lätt att ta till sig.

Bortsett från de knappa förändringarna är vår bil utrustad med en 1,6 liters turbomatad bensinmotor. Det är första gången vi kör den 4-cylindriga motorn som producerar 177 hästkrafter, vilka fördelas till alla fyra hjulen. Detta är en sanning med modifikation, då bilen främst driver på framhjulen, men med hjälp av en elektro/hydraulisk inkoppling kan kraften även portioneras ut till bakaxeln vid behov. Växellådan är av modell dubbelkoppling och i kombination med motorn fungerar den väldigt väl. I stadstrafik sker upp och nedväxlingar mjukt och följsamt.

När tredje generationen Hyundai Tucson provkördes för första gången av Teknikens Världs Linus Pröjtz så påpekades det att bilen, som då var utrustad med en dieselmotor, inte hade fullt så mycket kraft som man förväntade sig vid låga varv men att den i sportläget gav den knuff som utlovades. Faktumet kvarstår två år senare med denna bensindrivna variant. I komfortläget är gasresponsen i slöaste laget och det krävs ett rejält gaspådrag för att växellådan ska kugga ner ett par växlar. Sportläget å andra sidan bjuder på en mycket pigg Hyundai, utan att bilen hamnar för högt upp i varvtals­registret. Av de två lägena som finns att tillgå är sportläget det bäst avvägda.

Snygga former men bakåtsikten blir något kompromissad. Stil före funktion.

Detsamma gäller vid körning på motorväg, 1,6 liters motorn har gott om vridmoment (265 newtonmeter) över ett brett register (1500-4500) som i sportläget kommer väl till pass då man kan hålla

Läs mer här: Provkörning av Hyundai Tucson 1,6 T-GDI

kommentarer