Provkörning av Jaguar E-Pace S D240 AWD
Det här är nytt!
Kompakt
E-Pace är lillebror till F-Pace, stor som XC40.
Evoque-släkt
Trots likheten med F-Pace bygger E-Pace på Evoque.
Rymlig
Med smart paketering tar den 577 liter bagage.
Bokstaven ”E” i E-Pace får dig kanske att tro att det handlar om en elektrifierad suv. Men i själva verket är det bensin – och dieselmotorer för hela slanten i E-Pace. ”E” indikerar nämligen inte drivlinan, utan rangordningen i Jaguar-familjen. På samma sätt som
De kurviga vägarna på Korsika är som skapta för E-Pace, som verkligen känns som en sportbil trots en höjd på 1,65 meter och en markfrigång på 20 centimeter.
Att Jaguar satsar mer på suv-segmentet är ingen överraskning. Det är här kunderna finns, inte bara i Europa utan framför allt i Kina. Förra året slog Jaguar försäljningsrekord med 178 600 sålda bilar och 40 procent av försäljningen stod F-Pace för, märkets hittills enda suv. Faktum är att det går så bra för Jaguar att man inte har kapacitet att själv tillverka E-Pace. I stället kommer den att byggas på Magna-Steyrs fabrik i Graz i Österrike.
Med 4,4 meter i längd kommer Jaguar E-Pace framför allt ge BMW X1 och X2 en match. Volvo XC40 är lika stor men startar med mindre motorer. Vissa versioner överlappar dock varandra. Jaguar E-Pace startar på 329 900 kronor för en framhjulsdriven diesel på 150 hästkrafter. Dyrare än Volvo XC40, men fri service i tre år ingår i Jaguar-priset. Magkänslan säger mig att det är billigt. Men så har man också tagit ett steg bort från det klassiska Jaguar-konceptet. Basmodellen är framhjulsdriven, och har en tvärställd, fyrcylindrig motor.
Inredning med hög kvalitetskänsla. Tio tums bildskärm med skarp bild. I mittkonsolen finns plats att lägga surfplattan.
Upplägget påminner en smula om avsomnade Jaguar X-Type, den uppsminkade Ford Mondeon. Men Ford-arvet är gammal historia. I dag hittar vi i stället …
Läs mer här: Provkörning av Jaguar E-Pace S D240 AWD