Provkörning av Jaguar XF Sportbrake 25d AWD
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
Kombi
Det skulle inte bli en kombi, men nu är den här.
Rymlig
XF Sportbrake lastar mer än Volvo V90. Tredelat baksäte. Till skillnad från Volvo V90 har XF Sportbrake ett tredelat baksäte.
Kortare
Nya XF Sportbrake är kortare än föregångaren men längre hjulbas ger bättre innerutrymmen.
Efterfrågan på stora, lyxutrustade kombibilar med kraftfulla dieselmotorer skulle i dag kunna tänkas vara kraftigt begränsad och utbudet borde vara detsamma, i teorin. I verkligheten är det däremot tvärtom. Mercedes har förstås sin stora
Det finns ett stort utbud av motorkonfigurationer att välja mellan. Vi kör den näst starkaste dieseln som heter 25d AWD. Det är en fyrcylindrig tvålitersmotor med hela 240 hk och 500 Nm. Köp inte den.
Vi börjar provkörningen med att öppna bakluckan för att ta reda på det. På förra generationens XF Sportbrake var elbaklucka en del av standardutrustningen, nu kostar det 6 200 kronor extra och ytterligare 1 300 kronor om man vill kunna säga åt bakluckan att öppnas endast genom att vifta med foten. Med bakluckan öppen syns förstås bagageutrymmet, och det är i Sportbrake-modellen relativt rymligt. Det är framför allt långt. Nya XF Sportbrake är å ena sidan en centimeter kortare än föregående modell men har å andra sidan sex centimeter längre hjulbas.
De brittiska konstruktörerna har utnyttjat måtten väl – bagageutrymmet är djupt och sväljer mycket last. Bakom framstolarna går det att lasta upp till två meter långa föremål och räknat i lådliter ryms som mest 1 700 liter. Med den siffran övertrumfar XF Sportbrake faktiskt självaste Volvo V90 som inte rymmer mer än 1 526 lådliter som mest. Övriga konkurrenterna BMW 5-serie Touring lastar upp till 1 700 liter, Mercedes E-klass kombi 1 820 liter och gamla Audi A6 Avant som mest 1 800 liter.
Baksätet kan fällas framåt med spakar i bagageutrymmet. Elbaklucka kostar extra.
Lastkapacitet kan förstås inte bara mätas i lådliter, på …
Läs mer här: Provkörning av Jaguar XF Sportbrake 25d AWD