Provkörning av Jaguar XJ220
By Linus Pröjtz
När publikinsläppet öppnade vid Birmingham Motor Show 1988 hade brittiska motorindustrin och så även Jaguar gått på knäna under en längre tid. Historien har tydligt visat att man under 1970- och 80-talet inte klarade av att ställa om och bygga vidare på den enorma framgången från de två tidigare årtiondena. I stället öppnades ett stort svart hål under de brittiska biltillverkarna – ett hål som de helt och hållet ansvarade för själva. Och värst av allt var att framåtandan utåt sett verkade saknas. Men Birmingham Motor Show 1988 skulle för en stund innebära ett trendbrott då Jaguar levererade sitt tydligaste statement på väldigt länge. Supersportbilen XJ220 stal showen och visade på precis det som den brittiska motorindustrin hade saknat – framåtanda, lekfullhet och inställningen att kunna ta strid mot vem som helst.
Visste du att…
… tanken från början var att XJ220 skulle ha en motoriserad vinge på bakpartiet för att kunna maximera trycket mot marken i högre hastigheter?
Namnet var en tydlig koppling till den tänkta topphastigheten 220 mph och samtidigt en historisk koppling tillbaka till XK120 som fick sitt namn tack vare sin toppfart. Just vid lanseringen var ”vem som helst” teknikspäckade
Stora glasytor både framåt och uppåt ger växthusliknande värmeutveckling i kupén.
Det var goda tider och det spekulerades friskt med kontrakt på supersportbilar. Att en bil hade haft ett flertal ägare innan den levererades från fabrik var inget ovanligt, men allt detta skulle förändras radikalt under den finansiella krisen med start 1989. Samlarbilsmarknaden imploderade, att förlora runt 80 procent av värdet på sin bil var snarare regel än undantag. Marknaden för supersportbilar försvann i stort sett och mitt i denna storm sätter Jaguar spaden i jorden och produktionsanpassar Jaguar XJ220.
Vår silverfärgade XJ220 står iskall på gårdsplanen, alldeles i utkanten av London. Det är runt +3 grader och bilen har stått …
Läs mer här: Provkörning av Jaguar XJ220