Provkörning av Jeep Compass 2,0 Multijet 140 Longitude
Det här är nytt!
Hela bilen
Nya Jeep Compass är i princip helt ny men delar av bottenplattan är hämtad från Jeep Renegade/Fiat 500X. Därifrån kommer också motorer och växellådor. Vänsterstyrda byggs i Toluca, Mexiko medan högerstyrda tillverkas i Ranjangaon, Indien.
Jeep Compass är ingen bil som rosat marknaden precis. Den ser nästan komisk ut med sina runda lysen och höga grill. En närmast förvånad uppsyn. 2011 fick den en facelift där anletsdragen rättades till och inredningen inte var fullt så plastig.
Nu kommer en helt ny generation tillverkad i Mexiko, som delvis bygger på italienbyggda Jeep Renegade och Fiat 500X. Compass är dock snäppet större och kommer till skillnad från nämnda bilar att bara säljas här hemma i fyrhjulsdrivet tillstånd, precis som Cherokee, Wrangler och Grand Cherokee.
Nya Jeep Compass rullar stadigt och tyst – på den portugisiska asfalten.
Tre motorversioner tas hit där bensinaren är på 1,4 liter med 170 hästkrafter medan dieselmotorerna båda tvåliters med 140 eller 170 hästkrafter. Samma motorer som gör tjänst i Renegade, men de orkar också med den större bilen. Växlandet sköts med sexpetad manuell- eller niostegad automatlåda.
3 frågor
Andrea Ceccarelli – chef produktmarknadsföring
Ciao Andrea, varför har ni inte något elektriskt alternativ?
– Vi jobbar på det och kommer lansera flera elektrifierade bilar före 2020. Vi måste om vi ska överleva som företag.
Hur tror du nya Compass kommer mottagas i USA? Är den inte i motorsvagaste laget?
– Compass finns med 2,4-liters bensinmotor med 190 hästkrafter. Det kommer räcka, och vi har sålt väldigt många Renegade i staterna. Amerikaner bryr sig inte. Huvudsaken det står Jeep på bilen.
Och i Europa?
– SUV-trenden ökar stadigt hela tiden och med Compass har vi en suv i varje klass. Det går bra och det kommer gå ännu bättre.
Jag kör från Lissabon väster ut längs kusten. Det är otroligt vackert med stora vågor och …
Läs mer här: Provkörning av Jeep Compass 2,0 Multijet 140 Longitude