Provkörning av Kia Niro Plug-in Hybrid
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
Billigast
Med ett grundpris på 278 900 kronor efter avdragen supermiljöbilspremie är Niro PHEV Sveriges billigaste laddhybrid.
Räckvidd
Niro PHEV tar sig upp till 58 km på el – kortare än Optima SW PHEV men längre än de flesta konkurrenter.
Starkare elmotor
Laddhybridversionen av Niro har en starkare elmotor än vanliga hybriden.
Tyngre
Större batteripaket och större elmotor gör laddhybriden nästan 100 kg tyngre.
Nu finns Kia Niro Plug-in Hybrid! Den finns här i Sverige! Vi kör den! Upphetsningen är måhända inte total och landsomfattande men för många bilspekulanter har Niro i laddhybridutförande varit en bil att vänta på. För exakt ett år sedan kom
I Niro PHEV får bensinmotorn hjälp av en elmotor med 60,5 hk som ger fullt acceptabla fartresurser.
Trots det har Niro Hybrid klarat sig bra. Med en åttondeplats i försäljningsstatistiken bland miljöbilarna hittills i år ligger Niro långt före Toyota Prius och syskonet Hyundai Ioniq. Nu när laddhybridversionen av Niro kommer lär Kia inte nöja sig med någon åttondeplats, nu siktar man på att nå den absoluta toppen. Och det är absolut inte otroligt att Niro Plug-in Hybrid (PHEV) kommer att göra det. På papperet ser det här nämligen ut som ett av de bästa nybilsköpen just nu.
Till att börja med är priset lågt, till och med lägst bland laddhybriderna. Hyundai Ioniq plug-in ser ut att komma nära med sitt grundpris på 299 900 men i en liten fotnot i prislistan kan man läsa att det priset avser summan EFTER avdragen supermiljöbilspremie på 20 000 kronor. Kias prislapp på Niro PHEV säger 298 900 kronor, och det avser summan FÖRE avdragen supermiljöbilspremie. Se där, Hyundai tycker att deras laddhybrid är värd 20 000 kronor mer än Kias.
I arenagaraget vid Globen finns hela 23 ladduttag för elbilar. Dock endast schuko-kontakter.
Drivlineupplägget i Niro PHEV liknar det i vanliga hybriden. Huvudmotorn är en bensinmotor …
Läs mer här: Provkörning av Kia Niro Plug-in Hybrid