Provkörning av Lexus LS 500h

By Marcus Engström

Det här är nytt!

Plattformen GA-L
Möjliggör lägre front och bakdel och därmed­ lägre tyngdpunkt.
Mindre effekt
LS 500h har 359 hk, föregångaren hade 445 hk.
Styrhjälp
Active Steering Assist listar ut om det är säkert att väja i en farlig situation. 10 växlar: Fyra ”riktiga”, resten digitala.

Förra gången jag såg en flång ny

Komforten är förstås det viktigaste­ kapitlet i LS-serien, det här är en lyxkryssare och ingen sportbil.

Nu är det tolv år senare och Lexus LS 500h är ny, generationen är fem, och en jordbävning vore ett mindre problem i några av grannländerna till Oman, där lanseringen är förlagd. Jemen i väst ligger i spillror, Saudiarabien i norr är delaktigt i förstörelsen och på andra sidan viken ligger Iran, Afghanistan och Pakistan. Oman har dock lyckats hålla sig utanför stöket och är välmående tack vare sultanens olje- och gasaffärer som inte bara gett honom och hans land enorma rikedomar utan även ”vänner” som hjälper till när stökiga grannar närmar­ sig.

Även om nu rikedom icke enbart ska mätas i materiella ting så påvisar beståndet av första generationen Lexus LS 400 (1989-1994) som finns i samma mängder som Volvo 850 gör i Sverige ett visst välmående – eller ett enormt intresse för japanska kvalitetslyxlimpor. Vi journalister på plats får åka i baksätet första etappen, som sig bör. Minst hälften av kunderna till den här biltypen tycker om att bli fraktade dit de ska. Medan sätena bjuder på helkroppsmassage berättar vår chaufför bland annat att det inte fanns en enda asfalterad väg i Oman för 40 år sedan.
– Nu har vi många snabba vägar, men inte så många snabba förare, så se upp i trafiken, säger han.

Elegant och lite stram förarmiljö med ett linjespel som bjuder chauffören på en känsla av lyx och flärd.

Med några touchknapptryckningar på mittkonsolens manöverpanel lutar jag bak Ottoman-stolen

Läs mer här: Provkörning av Lexus LS 500h

kommentarer