Provkörning av Mazda 3 1,5 DE 105 hk
Det här är nytt!
Nygrillad
Kraftigare markering av kromlisten (Signature wing) som löper under grillen och in i strålkastarna. Infattningen av dimljusen har ny design.
Nybakad
Nedre delen av bakre stötfångaren har nytt utseende.
Elektrisk handbroms
Den gamla hederliga handbromsspaken har fått ge vika.
Det finns biltillverkare som utan att vare sig tveka eller skämmas skulle basunera ut detta som en helt ny bil. Men Mazda är ärliga och förklarar att även om det hänt en del så är det bara fråga om en ny årsmodell. Tack för det! Till det yttre är det verkligen inte mycket som skett. Grillen har ny design med en kraftigare kromlist, eller ”signature wing” som japanerna kallar den. De högre utrustningsnivåerna får strålkastare med full LED-teknik. Infattningen av dimljusen har fått ett nytt utseende och luftintaget i nederkant är lite omstukat. Men det krävs i stort att du ställer 2016 bredvid 2017 för att du ska upptäcka skillnaden. Ytterbackspeglarna har försetts med infälld blinkers och den bakre stötfångaren har fått ny design i nederkant.
Konservativt men med tydliga mätartavlor och reglage. Eller om du vill: som det var tidigare.
På insidan har ratten fått ny greppvänligare utformning och från utrustningsnivån Vision och uppåt ingår rattvärme, en av de bästa innovationerna i bilvärlden de senaste åren. Det stora som skett är egentligen en omgruppering av utrustningsnivåerna. Högsta klass, det vill säga Optimum, kommer nu att få i stort sett samma spec som CX-3, CX-5 och Mazda 6 Optimum. Det innebär att den blir dyrare, och för de som inte vill betala allt för mycket införs den något mindre utrustade Vision Plus.
Även om Optimum är den dyraste Mazda 3 (kostar 227 500 kr för 2,0 165 hk och 247 500 för 2,2 DE 150 hk) är det den som säljer bäst. Optimumköparna 2017 kan nu gotta sig åt bland annat adaptivt helljus, adaptiv farthållare, fil-assistent, …
Läs mer här: Provkörning av Mazda 3 1,5 DE 105 hk