Provkörning av Mazda CX-3 2,0 120 hk

By Magnus Kvandal

Det här är nytt!

Ljudisolering
CX-3 har fått kritik för att vara bullrig. Mazda svarar med att göra bilen tystare.
G-vectoring
Mazdas GVC-system varierar vridmomentet för att optimera vikten över framhjulen i kurvorna.
Kamera
City Brake Support har nu en framåtvänd kamera som kan upptäcka hinder på vägen. Systemet kan hindra kollisioner i upp till 50 km/h.

Mazda påpekar ofta och gärna att de är ett företag som älskar att köra bil. Och det avspeglar sig ofta i deras produkter. MX-5 har kallats en av världens bästa sportbilar, och de förarorienterade köregenskaperna sprider sig genom modellsegmentet. Till och med till CX-3 – minisuven som i grund och botten är en

Ljudisoleringen i hjulhusen var tidigare snudd på obefintlig, och varenda gruskorn som for runt där inne hördes väldigt tydligt. Det verkar Mazda ha åtgärdat nu.

Det verkar Mazda ha åtgärdat nu – varken väg- eller motorljud blir störande längs de bitvis dåliga vägarna längs provkörningsrutten mellan Stavanger och Trondheim. Förutom bättre ljudkomfort har den uppdaterade versionen också utrustats med vad Mazda kalla G-Vectoring Control. Systemet kom först på 2017 års Mazda 3, och varierar motorns vridmoment i kurvorna för att öka vikten över framhjulen och på så vis förbättra vägegenskaperna. Säger Mazda i alla fall. Jag märker däremot ingenting av det.

Att Mazda lade provkörningen av upp­daterade CX-3 just längs Norges västkust har också att göra med deras ambition att profilera sig som körglädjens bilföretag. Och det är helt logiskt – vägarna är bland de vackraste i världen. De är smala och bitvis krokiga. De går längs fjordar, genom serpentinsvängar och över bergspass. Och på vägen kör vi genom världens längsta biltunnel och världens längsta hängbro. Det är en magnifik bakgrundskuliss att färdas genom, oavsett vilken bil man råkar sitta i. Det går att hävda att de krokiga bergs­vägarna hade varit bättre lämpade för en MX-5, men crossovern

Läs mer här: Provkörning av Mazda CX-3 2,0 120 hk

kommentarer