Provkörning av Mazda CX-5 2,2 DE 175 hk Optimum AWD

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Karossen
Ny kaross med skarpare veck och profil som märks främst vid en direkt jämförelse med gamla CX-5.
Interiören
Uppstädad och nya snygga luftventiler.
Varmt för rumpan där bak
Stolsvärme även i baksätet.
El-baklucka
Du behöver inte längre öppna bakluckan manuellt.

Att hamna på en provkörning av en ny Mazda innebär ett evigt malande av floskler. Det räcker inte med att presentera en ny bil. Det måste förklaras varför designspråket Kodo är som det är, tekniken Skyactive, körupplevelsen Jimba Ittai och uttrycket Drive Together. Och allt ska illustreras med bilder av ryttare på häst och japanska trädgårdar. Japanerna tar detta på största allvar. Mumbo Jumbo säger jag, det betyder inte ett skit mer än att ni har byggt en bra bil och det har ni gjort med nya Mazda CX-5. Utan floskler.

Nykomlingen slinker över hålor och ojämnheter på ett sätt som den gamla inte var i närheten av.

Mazda CX-5 är en av företagets allra viktigaste bilar de senaste åren. Var fjärde Hiroshima-bil som säljs är en CX-5 och den har väldigt stor del i företagets stora försäljningsökning. Teknikerna tassar därför runt bilen som katter kring het gröt och vet inte riktigt hur de ska vrida och vända sig för att lyckas förändra men inte förstöra. De har därför behållit bottenplattan, fotavtrycken är lika stora som förr, men den har förbättrats på flera punkter säger de. Två nya tvärstag säger jag men 49 procent säger Mazda. Och det är klart, räknar man in nya typer av bussningar, andra lager, nya stötdämparinställningar etcetera kan man nog få det till det med lite god vilja.

Oavsett detta har de fått till ett chassi som ligger mycket fint på vägen. Styrningen är omarbetad och så här på rak arm skulle jag vilja påstå att det är en av segmentets bästa. Vid ankomst till Italien fick vi tillfälle att köra gamla

Läs mer här: Provkörning av Mazda CX-5 2,2 DE 175 hk Optimum AWD

kommentarer