Provkörning av Mazda Luce R130 Coupé
By Linus Pröjtz
När Mazda introducerade sin Cosmo Sport 1967 blev det stora rubriker. Wankel-motor i en bil med tydligt sportanslag och karossdrag från såväl Lotus som Ferrari. Framtid, lyx och nytänkande gav Mazda precis det genomslag man behövde. När Mazda introducerade sin Wankelmotoriserade Luce R130 Coupé, först som prototypen RX-87 Touring Coupé 1967 i Tokyo och sedan som produktionsfärdig bil 1969, blev det… ljummare reaktioner.
I samband med att vi nyligen gjorde provkörningen av denna härliga vita coupé frågade jag runt på redaktionen om någon visste vad det här var för bil. Folk började skruva på sig. Plötslig minnesförlust eller för kort betänketid kan vara skälet – eller bara något så enkelt att Mazda Luce R130 Coupé aldrig riktigt nått ut som modell. Jag menar, det krävs en hyfsat tränad motorman för att slå hela Klassiska Bilars och Teknikens Världs samlade redaktion på fingrarna när det gäller bilar.
Bra körställning, men lätt styrning konstaterar Linus.
Men nu står den här, vit och grann, strax utanför London i England. En av de 967 tillverkade 1969-1972. Knappast en typisk japansk produkt av sin tid, det står klart redan vid en första anblick. Formen är signerad Bertone men linjerna är som ett enda potpurri av alla möjliga modeller, men det roliga är att de flesta inte ens hade premiärvisats när Mazda Luce såg dagens ljus. Vi utvecklar: Sedd snett framifrån så bär karossidan tydliga drag av Opel Manta som skulle introduceras 1970. Snett bakifrån märks drag av såväl Chevrolet Corvair som Peugeot 504 coupé (lanserad 1974) och i fronten kan man skönja både lite Glas och Fiat Dino. Designen är lättsmält med sin luftiga coupé-överbyggnad och bilen är snygg – i mina ögon. Samtidigt är den långt ifrån allt annat som Mazda producerade vid tiden och intentionen med bilen andas försöksverksamhet lång väg. Tolka inte detta negativt, för …
Läs mer här: Provkörning av Mazda Luce R130 Coupé