Provkörning av Mercedes-AMG GT R
By Oskar Krüger
Det här är nytt!
Starkare
585 hk och 700 Nm är 75 fler hästar och 50 fler Nm än i AMG GT S.
Aerodynamik
Alla luftintag och vingar är inte bara för syns skull. AMG GT R har bättre kylning, bättre marktryck och lägre luftmotstånd än AMG GT S.
Greppigare däck
Michelins greppigaste däck, Pilot Cup 2, är standard. 325 breda bak och 275 breda fram.
Att utveckla bilar och sätta varvtider runt Nürburgrings mytomspunna nordslinga har länge varit en snoppmätartävling mellan biltillverkarna. Mercedes-AMG är säkerligen mycket nöjda att deras GT R slog nya
På öppna vägar glömmer jag direkt det som är dåligt med AMG GT R, det här är den roligaste bilen jag kört.
Bakom ratten är det inte som i någon annan bil. Den till synes oändligt långa huven som höjer upp sig över hjulhusen bjuder på en fantastisk utsikt. Mittkonsolen är kanske den bredaste i bilvärlden och fylld med knappar. Full av förväntan trycker jag på startknappen, bilen ryter till och faller sedan ner i ett dovt V8-muller. Det första dåliga jag märker med AMG GT R är att jag inte riktigt får stolen så långt fram jag vill. Det andra dåliga är att växelväljaren sitter för långt bak. Jag böjer armen i en konstig vinkel och lyckas få i Drive. Trycker in M-knappen för att få styra växlingarna själv och passar även på att vrida körprogramsväljaren till Race.
Förutom sin bredd är bilen förvånansvärt snäll i stadstrafik men det här är en bil som vill köra fort, den är alltid på tå. Så jag petar i en högre växel och sätter kurs bort från stan. På öppna vägar glömmer jag direkt det som är dåligt med AMG GT R, det här är den roligaste bilen jag kört. Bakom ratten känns den som en racingbil. Extremt tajt, precis och direkt styrning, lagom hård fjädring och …
Läs mer här: Provkörning av Mercedes-AMG GT R