Provkörning av Mercedes E 200 Kombi 9G-Tronic

By Linus Pröjtz

Det här är nytt!

Växellådan.
Förra generationen Mercedes E-klass med minsta bensinmotorn fick nöja sig med den äldre 7-växlade automatlådan. Men inte nu längre då den fint arbetande 9-växlade G-tronic-lådan hittat även till E 200. Om än som tillval för 23 900 kronor.

Tänk hur allting växlar. Numera säljs det fler automatväxlade bilar i Sverige än manuella, vilket hade varit en omöjlighet för tio år sedan. Under de senaste tio åren har dieselmotorerna tagit enorma marknadsandelar med sitt lågvarviga vridmoment – men sedan avslöjades Volkswagens utsläppsfusk och dieselgate var ett faktum. Förbud mot dieselbilar i vissa städer är bara en kort tidsperiod bort, vilket innebär att det drivmedlet kommer att tappa i popularitet. Ny växling på intågande.

Interiören är i toppklass.

Nya Mercedes E-klass hör till de absolut bästa bilarna just nu. Här finns allt man kan önska sig i form av komfort och stil samt nydanande säkerhetssystem – det är kort och gott en sjukt bra bil. Som även visat framfötterna i tester. Problemet är dock klassiskt, för ”smakar det så kostar det”. Därför är det ofta instegsmodellerna som blir mest populära på den svenska marknaden, eller i alla fall den modell som importören väljer att göra till instegsmodell.

Vid tidigare tester har vi kört och imponerats av E220 d, en bil som helt och fullt räcker till med sin starka diesel med 400 Nm i vridmoment. Men det var ju det där med diesel som bränsle. Nu har vi tagit ut E200 Kombi bensindriven, utrustad med den 9-växlade G-tronic-lådan och det märks nästan direkt att bilen känns aningen undermotoriserad. Effektsifforna ger vid handen 184 hästkrafter och 300 newtonmeter. Det lägre vridmomentet är boven i dramat, för med last och passagerare i bilen börjar det gå trögare.

Mercedes E-klass Kombi är i mångt och mycket en perfekt bil med härliga utrymmen.

Att göra effektiva

Läs mer här: Provkörning av Mercedes E 200 Kombi 9G-Tronic

kommentarer