Provkörning av Mercedes E 300 Coupé

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Bottenplatta
Nu sitter det “rätt” bottenplatta under E-klass Coupé. Förra hade underdel från C-klass.
Storleken
Nya E-klass Coupé är större på alla ledder.
Vindrutetorkare
För första gången på en E-klass sitter det vindrutetorkare med spolning direkt från bladet, Magic Vision Control. Finns sedan tidigare på bland annat S-klass.

Här kan man verkligen snacka om en helt ny bil. Inte en skruv eller bult har använts från den föregående generationen E-klass Coupé. Det har sin naturliga förklaring i att den numera sju år gamla föregångaren var baserad på ett chassi från dåvarande C-klass.

I senaste tappning har E-Coupé fått ta del av sin fyra-dörrars brors underdel. Att Coupé nu använder sig av den nya MRA-plattformen (modular rear architecture) innebär att den växt en hel del på alla ledder vilket gett om inte annat bättre innerutrymmen. Samtidigt är den mindre än E-klass sedan. Axelavståndet är kapat med 66 mm, karosslängden med 97 mm vilket kan förklaras med att Mercedes på det sättet försökt få proportionerna att se bättre ut. Med dagens modulära bottenplattor är det en mindre operation än man kan tänka sig och karossen skulle hur som helst bli helt ny.

Inga jättelika förändringar i jämförelse med övriga versioner av E-klass. Ventilationsutblåsen står för den tydligaste skillnaden.

Mercedes har med nya E-Coupé fått till en bil som vida överstiger den gamla. Den är piggare i steget, har krispigare styrning och är mer underhållande att köra än sedanen, vilket väl också var tanken. Men åtminstone med de motoralternativ vi fått köra så här långt är det ingen sportbil vi pratar om. Det lär inte E-Coupe bli förrän AMG-avdelningen gjort sitt.

Samtliga E-Coupe har nu också fått tillgång till den nioväxlade G-Tronic lådan och det är bara att gilla. Det är enda alternativet. Och den fungerar väl. Växlarna snärtar in på ett ­trevligt sätt även under fullgasacceleration. Du kan få

Läs mer här: Provkörning av Mercedes E 300 Coupé

kommentarer