Provkörning av Nissan Leaf
Det här är nytt!
Batteri
Batteriet har gått från 30 kWh till 40 kWh, utan att det tar mer plats.
Elmotor
Nya elmotorn är på 110 kW/150 hästkrafter.
E-pedal
Kraftig motorbroms, man slipper att bromsa.
Elbilsutvecklingen har fått fart. Förra året var nyheten batterier som lagrade hela 30 kWh. Det slogs räckviddsrekord på löpande band på elbilsmarknaden.
Det är slående hur tyst Leaf är. Varken elmotorljud eller vägljud sipprar in i kupén.
Berusade av körcykelsiffrorna har Nissan förlagt presskörningen till Teneriffa och lägger provrutten över öns stora vulkan Teide. Ett modigt val. Att bestiga ett berg på 3 718 meter är ingen barnlek för en elbil. Men resan börjar på motorvägen som för dagen är igenkorkad. Ett perfekt tillfälle att testa den nya kökörningsassistenten ”Nissan ProPILOT”. Bilbranschdyslexin blandar som vanligt gemener och versaler friskt. På Nissan-språk heter bilen för övrigt Nissan LEAF, med versaler. Förkortningen står för Leading Environmentally Friendly Affordable vehicle (”ledande miljövänlig överkomlig bil”). Fråga mig inte hur det blev Leaf.
Men ProPILOT gör jobbet bra, oavsett stavning. Det är bara att trycka in knappen på ratten och sedan ligger bilen bakom framförvarande bil. När kön stannar av helt blir också bilen stående. Men det krävs en knapptryckning för att bilen ska starta igen när kön börjar röra på sig. Efter ett par mils kökörning längs havet viker jag av motorvägen och riktar elnosen mot öns mitt och Teide. För alla gamla läsare av serieböckerna om barnen Hedenhös är det helig mark. Vulkanvägen är nyasfalterad och slät som en botoxkind. Det är slående hur tyst Leaf är. Varken elmotorljud eller vägljud sipprar in i kupén.
Teide är 3 718 meter över havet, Spaniens högsta berg och den tredje största vulkanen i världen. Och Nissan Leaf har blivit snyggare!
Tillsammans med batteriet är den starka elmotorn den stora nyheten. Skillnaden känns verkligen. Effekten har gått från 109 till 150 …
Läs mer här: Provkörning av Nissan Leaf