Provkörning av Opel Crossland X 1,2 Turbo 130 hk

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Hela bilen
Crossland X är en helt ny modell för Opel men får förstås jämföras med Mokka X som är knappt sju centimeter längre.
Ingen fyrhjulsdrift
Trots att den klassas in i suv-segmentets B-klass kommer Crossland X bara som framhjulsdriven.
Låg markfrigång
Att den absolut inte är avsedd för terräng pekar markfrigången på. 12,5 centimeter är lågt för en suv.

Crossland X är Opels andra bil i den så kallade X-familjen där den första var

Fram sitter man väldigt bra i fina stolar och sittpositionen är hög vilket ger en bra sikt framåt.

Opel Crossland X är i mångt och mycket en förklädd Peugeot. Den byggs på PSA-plattformen PF1 vilken den delar med bland annat nya Citroën C3 och Peugeot 2008. Bensinmotorerna som kommer till Sverige är alla trecylindriga på 1,2 liters cylindervolym och tillverkade av PSA. De bjuder på 81, 110 eller 130 hästkrafter. Opel Sverige tror mycket på den svagaste motorn men tyvärr fanns inte den tillgänglig på plats. Det gjorde däremot den starkaste och den lämnar inte mycket att önska. Låter (tyvärr tycker jag!) inte speciellt trecylindrig alls. Inte ens när den varvas hårt. Jag gillar det där lite orriga ljudet som brukar bjudas på från en trepip. Men den här motorn bjuder inte på det och inte heller mycket ljud för den delen. Den är imponerande tyst.

130-hästaren säljs bara med manuell låda, sexväxlad, och den är väldigt trevlig. Det är inte den automatlåda som sitter kopplad till 110 hk versionen. Den tillverkas av japanska Aisin och finns även tillgänglig till diverse Volvobilar där den upplevs som smidig och bra. Det gör den inte här. Uppåt i växlingsregistret är det inte några problem men nedåt får lådan för sig att den sitter i en racingbil och slår i växlarna hårt och alldeles för kraftigt. Inget som passar i en

Läs mer här: Provkörning av Opel Crossland X 1,2 Turbo 130 hk

kommentarer