Provkörning av Opel Grandland X 1,2 Turbo

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Motorer
Trecylindrig 130 hästkrafters 1,2 Turbo räcker fint. 1,6 Turbo D 120 hk är dieselalternativet. Maskinerna är från PSA.
Växellåda
Sexväxlad manuell låda är standard. Sexstegad automat tillval.
Säkerhet
Opel OnStar assistanssystem, AFL-strålkastare, autobroms också för fotgängare, aktiv vingelvarnare, skyltigenkänning med mera.

Nyligen lanserade Opel Crossland X och före den Mokka X. Små, trevliga suvliknade farkoster som rullar runt i det som kallas B-segmentet. Nu kommer Grandland X. Med en längd på 4,48 meter kvalar den in i suvarnas C-segment. En större bil, och en bil som baseras på Peugeot 3008, som i sin tur blev Årets Bil i år.

Som de flesta nu vet har PSA köpt Opel och affären blev klar i somras, men samarbetet började redan 2012. De nya bilarna från Opel med PSA-teknik är alltså inga hastverk om nu någon trodde det. Man skulle lätt kunna tro att Opel bara bytt Lejonet-logon mot Blitz-logon men riktigt så enkelt är det inte. Inte alls.

Motorerna går båda mjukt och utan vibrationer men dieseln brummar förstås aningen mer, dock inte så det stör.

Visserligen tillverkas båda bilarna i Frankrike i samma fabrik, men det skiljer mer än man tror. Inte minst utseendemässigt då de ser ut som två skilda bilar, åtminstone fram och bak. Opelteknikerna har varit inne och petat på många saker och det jag märker direkt, förutom att inredningen och framför allt instrumentering, reglage, knappar och ratt är tydligt Opel, är att den känns mer tyskt spänstig på vägen. Eller Opel-spänstig om man så vill och som chassiteknikerna gärna förmedlar.

3 frågor

Håkan Elvesund – Global Lead Development Engineer
Du har jobbat länge för GM, eller hur?
– Det kan du skriva upp. Har varit med sedan 1995 och jobbat mycket med Saab, och senare med andra märken inom GM. Nu, under senare år med Opel.
Hur stor är skillnaden mellan Peugeot 3008 och Grandland

Läs mer här: Provkörning av Opel Grandland X 1,2 Turbo

kommentarer