Provkörning av Peugeot 5008 Pure Tech GT-Line 165
Det här är nytt!
Suv
Den vi fram till nu kände som 5008 var en mpv men den bilklassen är lika utdöd som dinosaurier.
Kaross
Inte en plåtbit från gamla 5008 används, däremot är 5008 väldigt lik sin lillebror 3008.
Motorer
Som trenden bjuder finns det trecylindriga motorer att tillgå, men även gamla vanliga raka fyror.
Det tog de franska biltillverkarna en stund innan de förstod att mpv var ute, suv inne. Men när det väl sjunkit in gör de det rejält. Största skrällen var väl att urmodern till mpv, Renault Espace, gjordes om till suv. Och nu har Peugeot hakat på tåget och det rejält. 3008 kom i slutet av förra året och nu dess storebror 5008.
Den förstnämnda sålde väldigt bra inledningsvis, mer än Peugeot väntat, men nu har försäljningen gått lite i stå och 5008 är försenad. Anledningen är en brand hos en leverantör. Peugeot har anspelat mer på känslor och design än att bygga något nytänkande i suv-klassen. En högrest ilsken front. Stora hjulhus, höga hjul och mycket markfrigång. 5008 ser verkligen ut som en suv ska göra men den finns bara med framhjulsdrift. Möjligen kommer det i samband med introduktionen av en hybrid senare men det blir ju inte som en vanlig hederlig fyrhjulsdrift.
Peugeot litar i stället på ett system som via bromsarna saktar ner spinnande framhjul för att på så sätt ta sig uppför och nedför branta backar. Ett slags elektrisk diffbroms om du så vill. Advanced Grip Control + Hill Descent Control ingår i samma paket och kostar mellan 7 900 och 11 900 kronor beroende på vilken utrustningsnivå du lagt dig på. Det är aldrig inräknat i ordinarie pris. HDC fungerar dock inte ultimat om du inte använder dig av Continentals däck ContiCrossContact hybrid som är en kombination av gat- och off-road-däck och dessa finns bara i 18 tum. Men …
Läs mer här: Provkörning av Peugeot 5008 Pure Tech GT-Line 165