Provkörning av Porsche 911 GT3

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Mera motor
Motorvolymen är höjd till fyra liter jämnt och effekten stannar vid 500 hk.
Handarbete
Efter ramaskri går nu GT3 åter att få med manuell växellåda. Sex växlar.
Mera vinge
Bakvingen är nu två centimeter längre bak och en centimeter högre upp. Mera marktryck….

Det är tidig fredag morgon. Molnen hänger tunga över landsbygden utanför Granada i södra Spanien. Av landets högsta bergskedja Sierra Nevada syns – nada. Jag fattar startnyckeln med vänster hand, vad annars i en Porsche, och startar upp den fyra liter stora boxermotorn. Som alla vassa Porsche svarar den med ett vällustigt bröl innan den lägger sig på ojämn tomgång. Min latinamerikanske co-driver Jarier sammanfattar det rätt bra på sin bristfälliga engelska.
– Good wake-up call!

Señor PeO Kjellström på spanska vägar igen. Nu i närheten av Guadix i en Porsche 911 GT3.

Man rör inte ikoner hur som så, därför har Porsche gått försiktigt, men ändå grundligt, fram med uppdateringen av GT3. Många var oroliga att GT3 i likhet med andra 911-versioner skulle få en turbomotor. Men det hade varit ett illdåd. Så GT3 får behålla sin boxermotor utan konstgjord andning, däremot har den fått större lungor och cylindervolymen är höjd från 3,8 till 4,0 liter.

3 frågor

Jürg Junger – ansvarig för GT-modellerna

Ni erbjuder manuell växellåda till GT3 igen. Vad betyder det?
– Att många kunder får som de vill och att deras bilar blir 17 kilo lättare än med DSG-låda.
Keramiska bromsar eller stålskivor, vilket är att föredra?
– Keramiska håller mycket längre. Ska du enbart köra på racerbana, köp en racingbil!
Dags att sätta nytt varvrekord för GT3 på Nürburgring?
– Redan gjort. 7,12,7 minuter, det är 12,3 sekunder snabbare än föregångaren!

I samma andetag ökade antalet hästkrafter från 475 till 500 och vridmomentet steg från 440 till 460 Nm. Man skulle kunna tro att Porsche monterat 500-hästarsmotorn från 911 GT3 RS

Läs mer här: Provkörning av Porsche 911 GT3

kommentarer