Provkörning av Porsche Cayenne Turbo

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Takspoiler
En adaptiv takspoiler kan höjas för att öka marktrycket.
Bakhjulsstyrning
Nu får Cayenne samma typ av bakaxelstyrning som Panamera och 911.
48-volt
Cayenne kan utrustas med elektroniska krängningshämmare som drivs av ett 48-voltsystem – samma teknik finns redan i Audi SQ7 TDI.
Tungstensbromsar
En ny typ av bromsskivor behandlade med tungstenskarbid.

Kretensarna, ni vet de där som bor på den grekiska ön Kreta, verkar ha inställningen att en bil är ett nyttofordon. Vägarna här på ön kantas av idel gamla pickuper. De flesta ser ut att vara så gamla som 30-40 år, och nästan alla är av japanska märken. Någon saknar en stötfångare, en annan har blankslitna däck på fyra olika fälgar. Men alla rullar, här finns ingen rost som gör processen kortare än naturligt och de flesta kommer nog att kunna rulla många år och mil till.

Det är en surrealistisk känsla att sitta i en ny Cayenne Turbo med mullrande V8 och smyga genom små grekiska byar.

Med tanke på hur öns bilbestånd ser ut lär det dröja innan nya Porsche Cayenne hamnar här, på så att säga naturlig väg. Men i dag finns de i överflöd eftersom den första provkörningen sker just här. Det är en surrealistisk känsla att sitta i en ny Cayenne Turbo med mullrande V8 och smyga genom små grekiska byar. Kontrasten mellan den tyska bubbla av nybilsdoft jag sitter i bryter skarpt mot den grekiska verkligheten utanför.

Nya Porsche Cayenne rör sig i ett segment som, hur overkligt det än kan låta, är hårdare konkurrensutsatt än någonsin. Koncernkollegan Bentley drämde nyligen till med en av de största, lyxigaste och dyraste suvarna någonsin – Bentayga – och nyligen visade Porsches andra koncernkollega Lamborghini sitt sportiga högbygge Urus. Icke att förglömma är förstås de tyska M– och AMG-suvarna samt Range Rovers kompressorladdade värstingversion. Den som

Läs mer här: Provkörning av Porsche Cayenne Turbo

kommentarer