Provkörning av Rolls-Royce Wraith Black Badge

By Linus Pröjtz

Det här är nytt!

Motorn
Den har fått ett nytt styrsystem som ger snabbare gasrespons och 70 extra newtonmeter i vridmoment – från 800 till 870 Nm.
Fjädring
Inställningen för luftfjädringen har gjorts fastare.
Växellådan
Den 8-växlade ZF-växellådan har uppdaterats för att ligga kvar på växlarna under längre tid samt att växla snabbare.
Fälgarna
De är konstruerade av kolfiber och aluminium och ska ha tagit fyra år att utveckla.

När Rolls-Royce bestämmer sig för att lackera sin kylarprydnad Spirit of Ecstacy svart till nyligen introducerade Black Badge-programmet – det skulle kunna avfärdas som en petitess. Men för den lilla lyxbilstillverkaren, baserad vid Goodwood längs Englands sydkust och ägd av BMW sedan 1998, så är det något av en stor sak. Faktum är att Black Badge är märkets första fasta utrustningsprogram någonsin, tillgängligt till modellerna

Styrresponsen är något bättre än i en ”normal” Wraith, men skillnaden är inte monumental.

I dag är jag i trakterna av Saint-Tropez på franska Rivieran för att köra Rolls-Royce Wraith Black Badge. Det börjar med att jag gör fel framför de väluppfostrade märkesrepresentanterna då jag går till bakkanten av dörren för att ta mig in i kupén – där det inte sitter något handtag. Det tar ett tag att vänja sig vid den bakhängda konstruktionen som öppnas vid a-stolpen – så kallade självmordsdörrar. Men när dörren väl är öppen bjuds jag ett insteg av sällan skådat slag. Det råder inga tvivel om saken, det är lättare att kliva in i en bil på det här sättet. Visst, den stora dörren tar stor plats i sidled i anspråk när den öppnas fullt – ingenting för trånga parkeringsplatser.

Men när dörren öppnas fullt blir insteget extremt generöst – som att kliva in i ett vardagsrum. Stolen står rakt framför dig, bara att ta plats. Praktisk lyx! Interiören i Black Badge består färgtonsmässigt av olika nyanser av svart, vitt och

Läs mer här: Provkörning av Rolls-Royce Wraith Black Badge

kommentarer