Provkörning av Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 150 hk
Det här är nytt!
Ny drivlina
Den 150 hästar starka TDI-motorn kan nu kopplas samman med en 7-växlad DSG-låda.
Uppdaterad säkerhet
Autobromsen får fotgängarigenkänning. Möjlighet till bl a Trailer Assist och döda vinkel-varnare.
Frigångsvinkel
Bättre frigångsvinklar fram och bak om du ger dig ut i terräng.
Faktum är att Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 184 hk under 2016 var den enskilt mest sålda Skodan i Sverige. Sverige är för övrigt en av de största marknaderna över huvud taget för Scout, 15 procent av alla Octavia är en Scout. För övriga världen handlar det i genomsnitt om sex procent.
Scout är i grunden en Octavia vilket innebär att mormor heter Golf och det är ett bra släktdrag. Det som skiljer Octavia gentemot Scout åt är först och främst markfrigången som är tre centimeter högre för Scout. Det gör den inte till någon Range Rover i något avseende men snöiga och leriga vägar fixas lätt med fyrhjulsdrift och förbättrad markfrigång.
Styrningen är distinkt och fjädringen mycket bra.
Det som är kul med Scout är att det verkligen syns att det är en bil avsedd för att klara lite tuffare tag. Det är bra med luft mellan däck och skärm. De yttre attributen är annars skärmbreddare i svart och silverlackerade underredesskydd. Observera att vi inte menar rejäla hasplåtar, för det är det inte.
Det stora nya för Octavia Scout 2017 är att den 150 hästar starka dieseln nu går att få i kombination med fyrhjulsdrift och 7-växlad DSG-låda. Det var inte möjligt tidigare och enligt en prognos från Skoda Sverige kommer denna specifika bil att bli den bäst säljande Scout. Och varför inte. 184 hästars dieseln är visserligen stark och mustig men om du inte förtvivlat gärna vill bli av med 11 100 kronor mer så räcker 150-hästars alternativet till mycket väl.
Bakre hasplåt? Nej, men det är vad bilden förmedlar. …
Läs mer här: Provkörning av Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 150 hk