Provkörning av Skoda Rapid Spaceback 1,0 TSI 110 hk
Det här är nytt!
Motor
Den lilla trepipen på 999 kubik är vässad till 95 eller 110 hästkrafter. Stark över ett brett register och gör inte mycket väsen av sig.
Inredning
Ny instrumentering, Skoda Connect samt uppkoppling av smart telefon.
Front
Nya dimljus och en smal kromad list som kopplar ihop strålkastarna.
Kaross
Från och med nu finns bara Spaceback-karossen. Sedanen utgår.
Just det, det handlar om Rapid som nu fått en smärre uppdatering. Från och med nu tar man enbart in Rapid Spaceback och struntar i den sedanliknande halvkombimodellen. Klokt, då den sålt riktigt dåligt.
I vilket fall som helst har Skoda nu rustat upp modellen som i stället för den gamla 1,2-litersmotorn fått en ny trecylindrig enlitersmotor på 95 eller 110 hästkrafter som komplement till den befintliga bensinaren 1,4 TSI/125 hästkrafter. Dieslarna är orörda 1,4 TDI/90 och 1,6 TDI/115 hästkrafter. Den nya trepipen (110 hk) är tyst, stark och vibrationsfri. Mycket bra bottendrag och med en uppgiven förbrukning på 0,45 liter blandad körning.
Trevlig interiör och bättre uppkoppling, men hårdplast.
Rapid bygger på en äldre arkitektur än Fabia/Octavia och går inte lika smutt över vägskador och andra ojämnheter. Styrningen upplevs också som segare. Annat nytt är Skoda Connect uppkopplings/infotainmentsystem, nya bi-xenonstrålkastare med Light Assist (tillval) och nya dimljus. Insidan har piffats till med nya dörrsidor, ny instrumentpanel och nya reglage för manuell luftkonditionering/klimatanläggning.
Häger de nya lamporna med LED, och krom runt grillen. Vänster det gamla utseendet.
Den enda egentliga ”grejen” med Rapid är dess mycket goda benplats i baksätet jämfört med Fabia. I det mesta annat är den Stupid. Introduktionspris med 1,0 TSI 110 och sexväxlad manuell låda är 155 900 kronor mot ordinarie pris 170 400 kronor. Nej hörrni, jag skulle välja Fabia Combi alla dar i veckan.
Läs mer här: Provkörning av Skoda Rapid Spaceback 1,0 TSI 110 hk