Provkörning av Subaru XV 2,0i

By Oskar Krüger

Det här är nytt!

Subaru Global Platform
XV är först ut i ordningen att byggas på nya plattformen som är konstruerad för framtida hybrider och elbilar.
Motorer
Båda bensinmotorerna har blivit lättare, starkare och snålare.
EyeSight
Subarus säkerhetssystem EyeSight är nu standard på alla versioner av XV.

För fem år sedan kom Subaru med sin kompakta suv XV. En bil som alla andra Subaru, som passar bäst för den som gillar lerbad och utflykter till skogs och fjälls. Vid test av första generationen XV löd kritiken ”stötig och bullrig”. Nu är Teknikens Värld på Trosta Park strax norr om Stockholm för att se om Subaru fått bukt med problemen.

Nya Subaru XV är första bilen från den japanska biltillverkaren som byggs på den nya plattformen, Subaru Global Platform. Plattformen kommer att ligga till grund för samtliga nya Subaru-modeller och är konstruerad för både hybrider och rena elbilar. Konstruktionen är nästan dubbelt så vridstyv som tidigare tack vare större andel höghållfast stål och smartare konstruktion. Resultatet ska bli bättre köregenskaper och högre säkerhet.

Nästan alla ojämnheter i vägen känns i både ratt och rumpa. Subaru XV har däremot en förvånansvärt trevlig styrning.

Jag kliver in i XV och det första som slår mig bakom ratten är de tre skärmarna som även sitter i märkets mindre kombi, Levorg. Två skärmar i mitten och en i mätar­klustret. Alla skärmar har olika uppgifter men det känns inte riktigt som de lirar i samma liga. Uppbyggnaden av menyerna har inget gemensamt med varandra och det kan vara klurigt med vad man gör på vilken skärm. Hade den övre skärmen i mitten integrerats i mätar­klustret kunde systemet vara likt Audis och Mercedes virtuella cockpit. Vilket hade varit att föredra. Den stora skärmen i mitten är däremot det bästa jag har sett i en Subaru. Logisk med lagom många fysiska knappar under touchskärmen för att navigera i

Läs mer här: Provkörning av Subaru XV 2,0i

kommentarer