Provkörning av Tesla Model S P100D

By Peter Klemensberger

Det här är nytt!

Batteri
Batterikapaciteten har ökat från 90 till 100 kWh, och angiven räckvidd har höjts till 613 km.
”Ludicrous Plus”
Ett tredje körläge för maximal prestanda. Batterierna värms upp och motorerna kyls ned.
Autopilot 2.0
Från och med nu har alla bilar som lämnar Teslas fabrik all nödvändig hårdvara för helt autonom körning.

Jag sitter bakom ratten i värdens snabbast accelererande produktionsbil. Det är mitt i den stressiga morgonrusningen men bilen, trots sin extrema prestanda, skänker ett lugn över den stressiga trafiken. Det är något med den tysta, mjuka drivlinan som lugnar sinnena. Vid rödljus och filbyten förflyttar sig bilen härligt obesvärat och smidigt – bromsarna behöver bara användas när man stannar helt, tack vare den starka energiåtergivningen när gaspedalen släpps.

Det är något med den tysta, mjuka drivlinan som lugnar sinnena.

När stadstrafiken börjar skingras kan jag inte hålla mig längre. Vid ett rödljus väljer jag Ludicrous-läget på den stora infotainmentskärmen som med sin intuitivitet fortfarande är bäst i branschen, och när ljuset växlar till grönt sänker jag gaspedalen mot golvet – och bilen går från lugn och harmonisk till komplett galen. Den sätter sig över bakhjulen och kastar mig bakåt i sätet, hjulen kämpar för fäste, antispinnlampan blinkar frenetiskt och bilen skjuter fart på ett sätt som ingen annan produktionsbil i världen kan matcha. Ljudet från elmotorerna är lågmält, men mäktigt. Det är ljudet av ren kraft.

P100D har tre körlägen tillgängliga: Sport, Ludicrous och Ludicrous Plus. I det sistnämnda värms batterierna upp till 50 grader och motorerna kyls vid behov av kall luft från AC:n, allt för att maximera prestandan. När processen är klar byts navigationsskärmen framför ratten ut mot en display som visar kraftuttag från motorer och batterier och longitud acceleration i realtid.

Och den stora familjebilen är redo att skicka världens superbilspark till skamvrån. Den är overkligt snabb. Enligt Elon Musk själv ska

Läs mer här: Provkörning av Tesla Model S P100D

kommentarer