Provkörning av Toyota Celica ST
Det är den fräckaste och trivsammaste japanen du kan köpa här i landet. Så inleder Dag E Hogsten Teknikens Världs första test av
En solig dag, en tom landsväg och en vacker Toyota. Hur mycket mer kan en enkel människa begära?
Men rationalitet är inte allt. Vackra ting lockar delar av sinnet som inte bryr sig om logiska resonemang. Lennart Hansson föll pladask för Toyota Celica ST första gången han såg den, på en grusplan utanför en bilhandlare i Uddevalla. Det var år 1979, och Lennart Hansson var 21 år gammal.
– Jag kunde inte släppa den efter det. Det var drömbilen i mina ögon, säger han. Han köpte bilen, som då bara var tio månader gammal. Det var en maroonröd 77:a uttagen första gången 1978. En av de sista exemplaren av den första generationen Celica alltså. Sedan tog han med sig sin blivande fru och åkte på semester till norska Geiranger. I tre år skapade de minnen tillsammans. Men när paret blev en familj ersattes Celicans sportiga linjer av den praktiska formgivningen hos en Saab kombi.
Sedan levde Lennart Hansson utan Toyota Celica i över 30 år. Tills nu. I Gustafsbergs Naturreservat, ett par kilometer från Uddevalla, skvalpar vågorna mot kajen. Segelbåtarna vid bryggan guppar sakta fram och tillbaka, och på Konditori Snäckans uteservering njuter Uddevallaborna av eftermiddagssolen med en kaffe latte framför sig. Gustafsberg har varit ett resmål för soldyrkande gäster ända sedan 1700-talet, då platsen blev en av Sveriges första badorter. Lennart Hansson flyttade till Uddevalla från Göteborg 1978, och har aldrig längtat tillbaka. Han bor i ett prydligt tegelhus strax utanför stadskärnan, och har Sveriges kanske finaste Toyota Celica ST i garaget under huset. Vanligtvis. Nu står bilen på kajkanten i Gustafsberg, bredvid Lennart Hansson själv.
Förarmiljön var sportig även på insidan, med runda instrument och stor varvräknare.
Bilens maroonröda …
Läs mer här: Provkörning av Toyota Celica ST