Provkörning av Toyota Yaris 1,5 Dual VVT-IE
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
900 nyheter
Toyota kallar det ett avancerat facelift och pekar på 900 nya delar.
1,5 liter
En nyutvecklad bensinmotor på 1,5 liter introduceras. Framtagen för att gå snålt i nya WLTP-körcykeln.
Design
En nästan helt ny front och nya bakljus ska fräscha upp den sex år gamla modellen.
Tystare CVT
Vi har klagat, och Toyota tycks ha lyssnat. Hybridmodellen ska nu ge ifrån sig mindre CVT-vinande.
Solen Hur ny behöver en nyhet vara egentligen? Vi ska inte ge oss in i några filosofiska bryderier nu men det är en fråga som är högintressant för bilindustrin. För att en bilmodell ska få kallas helt ny tycker nog de flesta, i alla fall vi som är bilintresserade, att chassi, kaross och helst även motor ska vara nykonstruerat. Det tycker inte alla biltillverkare. Det tycker i synnerhet inte Toyota som nu lanserar nya Yaris.
Vi ser ju direkt att det rör sig om den nu sex år gamla, tredje generationen Yaris som har fått ett ansiktslyft, men Toyota tycker inte att man ska hänga upp sig så mycket på det där med modellgenerationer. De pekar på kunderna som, enligt Toyota, inte bryr sig om det finns en ny bottenplatta eller nya kolvar i motorn. Så länge bilen känns och ser ny så är det nog. Därför har Toyota vidareutvecklat befintliga Yaris genom att byta ut så mycket som 900 komponenter till en utvecklingskostnad av 90 miljoner euro. Det sägs vara betydligt mer än vad som investeras i ett normal ansiktslyft och mer än nog för att kunderna ska uppfatta nya Yaris som ny.
Wedberg vill inte leka med de andra små tjurarna utan trivs bättre där, då han får lukta på sina blommor.
De 900 komponenterna som har bytts mot nya är förstås väl valda. De japanska ingenjörerna har inte skruvat dit någon ny, vassare torsionsaxel mellan bakhjulen utan i stället …
Läs mer här: Provkörning av Toyota Yaris 1,5 Dual VVT-IE