Provkörning av Vessla 45 km/h

By Peter Klemensberger

Vessla är namnet på fordonet på bilderna här. Ett passande namn tycker jag även om mina kunskaper om djur i största allmänhet är skrala. Mina tankar går i stället till fordonen Vespa och

Instrumenteringen är ”digital” men väldigt tydlig. Batterikapacitet presenteras i procent.

Jobbet med att fasa ut tvåhjulingar med skitiga förbränningsmotorer är redan på gång i Europa. I Nederländerna blir mopeder äldre än 2011 förbjudna nästa år och förslag finns på att resten av EU ska följa med. Redan i år gäller Euro 4 för mopeder med en maxhastighet av 45 km/h och 2020 träder Euro 5 i kraft.

Nog med prat, nu kickar vi igång Vesslan. Eller vrider på nyckeln rättare sagt, och känner försiktigt på handtaget – för något som helst motorljud finns inte. Händer inget? Kontrollera att du har fällt in sidostödet, annars driver inte hjulet. På gashandtaget finns två lägen: Fast och Eco. Det första ger en topphastighet på 45 km/h medan den andra i princip förvandlar Vessla till en moped av klass II, men bara sett till den låga topphastigheten – du får inte nyttja cykelbanorna utan måste fortfarande köra bland bilar och bussar.

På gashandtaget finns två lägen: Fast och Eco. Det första ger en topphastighet på 45 km/h medan den andra i princip förvandlar Vessla till en moped av klass II.

Vid båda handtagen finns knappar för tutan – bra eftersom Vessla rör sig så tyst att man kan behöva upplysa sin omgivning om att man kommer glidande. Mätarklustret är annars föredömligt tydligt även om batteriets kapacitet visas i procent och därmed resulterar i en del kalkylerande och kanske även chanstagningar. Noterbart är att trippmätaren, eller rättare sagt avståndsmätare, nollställs varje gång du slår av tändningen. Nu gör det inte så mycket eftersom Vessla har en rejäl ”reservtank”.

Under sitsen finns nämligen två batterier som

Läs mer här: Provkörning av Vessla 45 km/h

kommentarer