Provkörning av Volkswagen Polo GTI
By Oskar Krüger
Det här är nytt!
Motor
Större och starkare och i grunden samma som i Golf GTI och stavas EA888. Resultatet blir 0,2 mer cylindervolym och åtta fler hästkrafter.
Större
Polo är nu 81 mm längre med en 92 mm längre hjulbas. Bagagevolymen har ökat med 71 liter.
Digital instrumentering
GTI går att få med en 10,25 tums digital instrumentering i stället för traditionella mätare. Dock är det tillval.
Tro det eller ej, men presskörningar är inte lagda runt Medelhavet för att vi journalister gillar att sola och bada. Mallorca är ofta skonat från regn samtidigt som naturen är bländande vacker. Men nu står jag här i depån efter ett fåtal mil på landsväg i nya
Banan känns som en gokartbana med många tighta kurvor som kommer tätt efter varandra.
Några varv senare ges det klartecken att hoppa in i bilen. Jag sätter mig bakom ratten i Polo GTI och välkomnas av en färgglad interiör. Stolarna ger däremot ingen mersmak. Sittpositionen blir inte helt hundra vilket beror på att stolarna varken har dynförlängning eller ställbar höjd i framkant. Körpositionen går däremot att få riktigt låg vilket är ett stort plus.
Banan känns som en gokartbana med många tighta kurvor som kommer tätt efter varandra. Trots den riktigt våta banan och de tämligen sportiga däcken, Michelin Pilot Sport 4, är styrningen riktigt imponerande. Känslan i ratten är inte särskilt kommunikativ men Polon dyker in i kurvan med en imponerande respons.
Polo GTI rymmer enkelt två resväskor, hur ofta behöver man egentligen ett större utrymme?
Vid gaspådrag märks det däremot att Volkswagen har snålat in på differentialen. Polo GTI spinner hopplöst med det inre framhjulet vid gaspådrag. Volkswagen har en differential som är mer avancerad och betydligt mycket bättre, men den sitter i Golf GTI och dessvärre inte i Polo GTI. Därmed blir det enda sättet att göra bilen rolig ut ur svängarna att lägga antisladdsystemet i …
Läs mer här: Provkörning av Volkswagen Polo GTI