Provkörning av Volvo ÖV4

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Design
ÖV4, såväl som Volvos järnpil, designades av den berömde målaren och formgivaren Helmer MasOlle.
Konstruktion
ÖV4 var en konventionell konstruktion bestående av plåt på en stomme av ask och rödbok.
Tillval
Mörkblå kaross med svarta skärmar var enda färgalternativ. Större däck fanns däremot som tillval.

I det mörka kallgaraget bakom museet står den – Volvos första bil. Den står tätt inparkerad i en rad av olika Volvo-modeller, några platser bort finns en 164 och en P1800, några meter åt andra hållet står en Amazon i polisuniform. I garagets ena hörn står en 480 ES och vilar med ögonlocken stängda. Garaget, och alla bilar däri, tillhör Kjell Olsson och nu ska han försöka väcka liv i Volvos första bil.

Uppdraget känns minst sagt besvärligt, Kjell har inte hunnit förbereda startförsöket på något sätt men han börjar med att stoppa i ett friskt batteri. Så snart batteriet är på plats under förarplatsen hoppar Kjell in och det dröjer inte länge innan den fyrcylindriga sidventilmotorn börjar ge ifrån sig ett jämnt och fint motorljud. Vi ser imponerat på och njuter av avgasmolnet som snabbt breder ut sig i garaget.

Regn i Olofström men glada miner i ÖV4.

Som om han vore omedveten om att det är ett stycke historia han sitter i lägger Kjell i första växeln och rullar ut från den trånga platsen. Vändradien är inte tillräckligt snäv och Kjell får backa någon meter och ta omtag innan han kan köra ut genom garageporten, ut i en kylslagen, vindpinad och regntung torsdagsförmiddag. Efter att ha kört några vändor fram och tillbaka på Rosenhillsvägen vid södra infarten till Olofström, mitt bland övrig, modern trafik, säger Kjell att bilen är varm och att det är dags för mig att ta över ratten.

Med stor respekt tråcklar jag först in högerbenet genom den trånga dörröppningen, tar sedan plats med baken på

Läs mer här: Provkörning av Volvo ÖV4

kommentarer