Provkörning av Volvo V90 T8 AWD Twin Engine R-Design
By Hans Hedberg
Det här är nytt!
Twin Engine
Drivlinan ger en total systemeffekt på 407 hästkrafter och en teoretisk räckvidd på fem mil vid eldrift.
R-Design
V90-karossen fungerar i sportdress, men vi skulle nog hellre valt lyxlinjen Inscription.
Prestanda
Om du har 9,2 kWh-litiumjonbatteriet uppladdat finns möjlighet att avverka 0-100 km/h på 5,2 sekunder.
Nu börjar Volvos stora 90-serie bli komplett. Efter
Laddhybridskonceptet fungerar bäst i närorter och korta vardagskörningar. Att åka till närliggande stormarknader, skjutsa barn till aktiviteter och kanske till och med jobbpendlingen går att göra på enbart eldrift – så länge sträckan är max tre, fyra mil. Det är där V90 T8 visar sin verkliga styrka. Beroende på körtyp pendlade bensinförbrukningen rejält under provperioden, från måttfulla 0,2 l/mil upp till 1,1 l/mil vid hård landvägskörning. Korta småkörningar med så många elladdningstillfällen som möjligt är det mest bränsleeffektiva för T8 Twin Engine-drivlinan.
Men smakar det så kostar det. Instegsversionen Momentum blir din för 614 900 kronor, Inscription kostar 656 900 kronor och den provkörda R-Design 661 900 kronor. Senare i höst kommer även S90 T8 men då uteblir basmodellen Momentum.
När vi synar provexemplaret är bilen fulladdad – i dubbel bemärkelse. Tilläggspaketen Lounge Pro (+36 900 kronor) samt Teknik Pro (+26 900 kronor) ger en väldans massa lull-lull som rullgardiner i baksätet, läderklädd instrumentbräda, parkeringskameror med 360-gradersvy, head up-display och kolfiberpaneler. Bland annat. Semiautomatisk dragkrok kostar dock ytterligare 11 900 kronor. Vem nämnde något om folkhems-Volvo? Räkna iskallt med att top-of-the-line V90 T8 lär bli din chefs nästa bil.
I framtiden kommer trecylindriga 1,5-liters Drive-E/VEA-motorer kopplade med elmotor direkt på framhjulen som enklare – och mer kostnadseffektiva – Twin Engine-alternativ.
En vattendelare för testlaget och provförare hos Volvos 90-serie och nylanserade XC60 är det nya, i framtiden får alla Volvo detta system, användargränssnittet för infotainmentenheten Sensus. Den stående pekskärmen på instrumentbrädan styr i stort …
Läs mer här: Provkörning av Volvo V90 T8 AWD Twin Engine R-Design