Provkörning av Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
CMA
XC40 är första bilen ut på nyutvecklade CMA-plattformen som utvecklats i samarbete med Geely.
Bildelning
XC40 är första Volvo-bilen som ägaren kan dela med sig av till släkt och vänner genom digital nyckelteknik.
Säkerhetsteknik
XC40 kan fås med samma säkerhetssystem som de större bilarna.
Nej, det här är ingen ödesmodell för Volvo. Det här är inte en ny modell vars framgång är avgörande för företagets framtid. Det är just det som gör nya Volvo XC40 så intressant. Tanken slår mig när jag står bredvid XC40 och klämmer på den lilla blågula flaggan som sticker ut ur glipan under motorhuven. Det, och att det känns som att flaggan inte kommer att orka sitta kvar särskilt länge, kanske inte ens provkörningen ut. Den lilla svenska flaggan i klämvänligt gummimaterial visar att Volvo har blivit ett självsäkert bilmärke. Volvo andas frisk luft efter att ha varit instängt i Ford-korridorerna som mycket väl hade kunnat kväva det lilla svenska märket om det hade fått fortsätta några år till. Inte bara flaggan, hela nya XC40 markerar att Volvo vill ta för sig.
XC40 är aningen knyckig i längsled, men det är absolut inget ovanligt för en bil med kort hjulbas.
Man var tidigt med på suvtåget med XC90 och XC60 men i kompaktsuvsegmentet är man sen på bollen. Försäljningen av små och lite billigare suvar skenar just nu och det spottas ut modeller till höger och vänster. Volvo har stått snällt vid sidan av med mössan i hand och tittat på, fram tills nu. Nu kommer XC40 och armbågar sig in med en design och framtoning som är det djärvaste vi har sett från Volvo sedan åttiotalets rymdskepp 480. XC40 har en uppnosig front och allmänt kantigare former som för tankarna till modern produktdesign snarare än traditionella bilformer. Kontrasterna mot 90-bilarna och XC60 är stora.
Det har …
Läs mer här: Provkörning av Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro