Provkörning av Volvo XC60 D5 AWD

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

CleanZone
Klimatanläggning med fyra zoner och filter ska ge ”skandinavisk” luft i kupén.
Steer Assist
Ett tilläggssystem till City Safety som kan gripa in och styra bort bilen från hinder på vägen.
Inspired Confidence
Så beskriver Volvo själva de sportigare köregenskaperna i XC60.
Viktig
XC60 är Volvos allra viktigaste modell. Utgående XC60 har stått för 30 procent av Volvos försäljning.

En oväntad doft möter oss i Barcelona. Det fullkomligt osar svensk sommarstuga om den lilla paviljong där Volvo tar emot inresta journalister från hela världen och slussar iväg dem för första provkörningen av nya XC60. Sommarstugelukten kommer från trallvirket, influget från Sverige ligger det och steks i den spanska försommarhettan. Kådan i virket sipprar ut och ger ifrån sig en doft som förmodligen inte finns någon annanstans på de här breddgraderna just nu.

Doften skvallrar om att Volvo inte skäms för sitt svenska arv, tvärtom. Det nya Volvo, det som föddes efter att Ford lämnat över till kinesiska Geely, framhäver sin svenska identitet och låter den genomsyra både bilar och marknadsföring. I reklamen säger Volvo ”Made by Sweden”, och nog tusan finns det en svensk, avskalad och naturlig känsla i såväl XC90 som S- och V90. Det kan förstås råda delade meningar om vad som är typiskt svensk design, men Volvo säger sig i alla fall ha ringat in just det med sina nya bilar. Lika påtaglig som doften av kåda är självsäkerheten som Volvos talespersoner på plats utstrålar. På göteborgskt klingande engelska förklarar de för de utländska motorjournalisterna vad som är så bra med nya XC60. När de gör det behöver de inte darra på rösten, de vet ju att både XC90 och S/V90 har tagits emot väl av både press och kunder. Varför skulle det bli på annat sätt med XC60?

XC60 förmedlar samma trygga och säkra vägkänsla som sitt större syskon men uppfattas som

Läs mer här: Provkörning av Volvo XC60 D5 AWD

kommentarer